Full version: Hur odlar man Nerium?
olublanseflor
Jag har en Nerium som jag övervintrat. Den växer precis rätt upp. Det sitter knoppar i toppen. Kan jag göra den till ett träd, eller ska jag toppa den?

Hälsningar Monica
Åsa, mälardalen zon 2
Nerium går mycket bra att klippa, men klipper man en hel del nu så är det inte säkert att det hinner bli någon blomning nu i sommar. Blir neriumen för stor så tål den mycket kraftig nedskärning men som sagt blomningen uteblir ofta någon säsong eller så blir det en mycket sen blomning.

Själv tycker jag att du ska låta växten blomma, efter blomningen brukar du få nya skott vänta tills de är runt 15cm bryt av dem och sätt i ett glas vatten, det brukar komma rötter efter några veckor. De nya skotten kan du plantera i egna krukor, toppa dem flera gånger medans de växer upp så blir det bra med förgreningar långt ned.

Nerium går också att stamma upp, eller att forma från stickling till träd låt det isåfall bara vara en pinne som drivs upp till önskad höjd då börjar man toppa, toppa, toppa. Nerium får lite vek stam som träd i början, så ha en kraftig stödpinne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon