Eminor
Jag köpte mig just en Charles Joly ädelsyrén, och jag undrar hur jag
vet om den är rotäkta eller ympad på bondsyrén?

Är de alltid ympade? Det är väl en sort av Syringa vulgaris, så man borde inte behöva ympa dem, tycker jag.

Jag kan inte se nåt ympställe, och det kommer flera grenar från under marknivå.

Nån som vet?

mvh/Eminor smile.gif
Betty
Syringa vulgaris - Syren, vanlig bondsyren, ädelsyren = samma sak!
Läs om ädelsyrener i stycket Användning i Den virtuella floran
Eminor
Betty: Jo, fast det svarar inte riktigt på min fråga, för även om både "bondsyrén" och sorterna av "ädelsyrén", tex Charles Joly, är Syringa vulgaris så kan man ju ha ympat sorten på en härdigare rot.

Det finns ju olika härdiga sorter inom samma art. smile.gif
Betty
OK, nu har jag kollat runt lite... I boken Din Trädgård (Karin Berglund) kan man läsa att det finns mer än 600 olika namngivna sorter som alla har den vanliga bondsyrenen som utgångspunkt. Flera sorter finns som E-plantor, de växer på egen rot, vilket är en fördel eftersom syrener gärna skjuter mängder av rotskott.
Ädelsyrener är alltså inte alltid ympade, har du en E-planta så står den på egen rot.

"E-märket är en svensk kvalitetsmärkning för träd, buskar och klätterväxter. Växterna kallas E-plantor och märks med E efter namnet. De växter som får E-märket har genomgått ett eller flera urval och befunnits vara odlingsvärda, friska, sortäkta och särskilt lämpade för svenskt klimat. "
Eminor
Hej o tack för svar! Det var inte en E-planta jag köpte, så den kanske är ympad. Jag får väl se om alla skotten får mörklila blommor. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon