Monica K
Vi har tänkt sätta en liten (kort) häck/avskärmning av syréner innanför en del av vår befintliga häck mot gatan. Anledningen är att vi har en hörntomt så häcken får inte vara särskilt hög för då skymmer den trafiken. Tanken är att placera syrénhäcken som en avgränsning längre in på tomten från gatan sett, placerad som en liten båge med "ryggen" ut mot korsningen (lite svårt att förklara ...).

Det här med syrénens alla rotskott får mig dock att oroa mig lite över den befintliga häcken. Vad tror ni om att sätta en fiberduk i planteringsdikets kant som vetter mot häcken(avskärmningens "baksida"), endast där som avståndet till häcken är minst? Då kan rötterna fortfarande breda ut sig åt sidan och "framåt" men där kommer vi åt att klippa av dem med gräsklipparen. Är det här en helt befängd idé?

Hur "aggressiva" är egentligen rotskotten? Hur långt ut från avskärmningen kommer de att komma upp? Vi vill ju inte ha en gräsmatta som blir otäck att gå barfota på p g a gamla avklippta rotskott.

Tacksam för synpunkter och tips!
KURT
En fiberduk räcker för vanligt rotogräs, men skall man stoppa busk/träd-rötter bör man ha lite kraftigare duk. Geotextil av ett plastigare material, som ändå släpper igenom vatten, hindrar också trädrötter. Lysssna gärna på senaste Odla med P1.
**Helene**
Rotskotten tränger utan bekymmer upp genom asfalt så jag antar att det behövs starka plaster för att stoppa dem.
Xelma
Man måste väl ner 30-40 cm med avgränsningen?
Cilla
Rotskott från syrén är inte aggressiva på det sättet att de poppar upp långt ifrån moderplantorna. Men rotskott är syrénens sätt att leva vidare och därför skjuter den upp nya skott strax intill de gamla. De brukar vilja bredda sig lite grand i taget, men det går ganska långsamt.

Om jag ville hindra en syrénhäck från att bredda sig skulle jag lagt ned en hårdplast i diket som jag grävde för syrénhäcken (gräv inte hål, gräv dike så breddar rötterna sig längs med och så får plantorna mycket mer näring), mot den vägg som jag inte ville ha breddning på. Plasten kan ligga osynlig 5 cm nedanför jorden, men bör som sagt vara ca 40 cm bred. Kommer det något rotskott över den nvån är det ju lätt att dra upp och klippa tillbaka.
Xelma
Jag har rotskott 3-4 meter från en stamsyrén...men den har nog fått hållas i flera år. Det växer mitt i en buskros bl a, inte kul. Jag ska avgränsa nu när jag gör om rabatten.

Svårt att gräva upp allt för där är 100-tals krokus mm.

/Jenny
Monica K
Tack för era synpunkter och råd!

Det blir nog så att vi "vågar" plantera vår syrenavskärmning ändå. Vi gräver ett djupt och brett dike och lägger ned plast mot den sidan i diket som vetter mot häcken. Om man klipper bort rotskotten i gräsmattan så fort de dyker upp bör de ju inte ha hunnit bli så tjocka att man får obehag av dem när man går barfota.
Cilla
Hej Xelma,
du kan prova att skära av rötterna någonstans mellan stamsyrénen och skotten där grävningen stör minst. Sedan ringbarka syrénskotten i rabatten och vänta ett år på att klippa ned dem helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon