Full version: Bigaråträd
Anic
För mig finns det viss saker som jag absolut vill ha i en trägård och det är röda vinbär, krusbär, rabarber och bigaråer. Nu fattas bara rabarber och bigaråträd.

Jag har bara hittat bigrarå träd för zon 3 högst.
Finns det bigarå träd som tål i zon 4?
Jag bor nära gränsen för zon 3 och 4, vilken sida om gränsen vet jag inte. Tror ni att ett bigaråträd med zon 3 skulle funka, om jag nu ligger på zon 4 sidan?
Ingrid på Västkusten
Kika lit epå den här utmärkta länken - de är även grossister så Du kan beställa i Din lokala plantskola;

http://www.algonet.se/~reinisch/korsbar.htm
Hannele
http://www.basnatradgard.nu/frukttrad_barbuskar.htm

Buttners Rote Gisela zon lV
Fryksås V
Gårdebo V
Gårdebo Gisela lV
Kirsa lV
Nordia Vl
Ostheimer V-Vl
Skuggmorell Vl
Stora klarbär Vl
Jan af Lisö
Sen borde man titta på grundstammen också, jag har för mig att Gisela5 är härdigaste (dessa träd kallas pysslingsträd i handeln), sedan kommer Prunus Avium (den "normala" grundstammen till bigarråer) medan Colt blir minst härdig.
Anic
Tack så mycket för svaren, men jag blev bara mer osäker, trodde inte det fanns så många att välja mellan. Jag vet vad jag vill ha, men inte vad den heter eller hur den ser ut.

Jag vill ha ett som är nästan svart i färgen(frukten) och söt, sån man köper i affärerna, åtminstonde vad jag köper.

Är det någon som kanske har en anning om vilket jag är ute efter, eller vad som stämmer mest in?
zaaritha
Bigarråer går ju bra i zon 4, t.ex. Vi har "gula" o röda!
Jan af Lisö
Är inte de flesta bigarråer i affärerna importerade ?? Antagligen är det olika sorter olika veckor pga olika mognadstider. Vad jag har förstått så är Van en vanlig sort hos bigarråodlare bl.a i Norge och de är nästan svarta om de får chans att mogna ordentligt (jag brukar äta upp mina alltid för tidigt).

Van på Gisela5 ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon