Full version: Långa trädgrenar
Maria zon 6
Läste här på forumet att äppelträd på A2-stam stäcker ut sina grenar ca 4 meter från stammen. Då har jag isf gjort bort mig rejält! Satte för 4 år sedan ett äppelträd "Wealthy" som har A2-stam. Då vi planerade var trädet skulle stå räknade vi med att grenarna skulle nå ca 2 meter. Blir de nu däremot 4 meter kommer vi måsta krypa under kronan för att överhuvudtaget komma till vår tomts baksida... mindre lyckat!

Köpte trädet på en plantskola här i zon 6 och var väl tyvärr väldigt dåligt påläst själv. I efterhand har jag förstått att "Wealthy" bär vinterfrukt i okt -nov, då finns det ju inte ens ett blad kvar på grenarna här uppe - än minde äpplen!

Finns det något att göra av mitt eländiga äppelträdsköp / placering? Tips o råd någon?
Trädet är dessutom en mycket uppskattad bröllopspresent som vi gärna vill rädda!
JonasQ
Det går ju alltid att beskära till önskad storlek. Kan ju även tänka sig att stamma upp trädet när det blir stort så man kan gå under det. Frukterna behöver ju inte mogna helt på trädet utan kan delvis mogna inomhus bara de hunnit utvecklas någorlunda före.

Ni kan ju oxå ympa in tidigare sorter på några grenar för att justera skörden lite.
Cilla
Stamma upp äppelträd behöver man i stort sett med alla man köper. Grenarna längst ned kommer för alltid att sitta på denna nivå. Se fråga 23 och svar här http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=8112.

Därför tar man bort en eller ett par av de lägst sittande varje år så att kronan så småningom kommer högre upp. Bäst är att göra det innan de blir gova.

Det har kommit ut en bra bok, Äppelträd i norr, som finns att köpa av www.svepom.com.
Maria zon 6
Vad innebär att man stammar upp ett äppelträd?

Jag hittade fråga nr 23 men inget svar... hur når jag dit?
Cilla
Svar finns på http://www.juniper.se/tradvard/svar.htm. Det står överst på frågesidan men jag vet att inte alla ser det.

Stamma upp = ta bort de lägst sittande grenarna som växer från stammen. Som med all annan beskärning gäller det att inte ta för mycket grenmassa på ett enda år, men ett par om året brukar man kunna ta. Trädet satsar då på att utveckla kronan högre upp.

För att man ska kunna gå under kronan behöver man stamma upp trädet så att lägst sittande grenarna sitter på lägst 2 meters nivå. För att kunna köra en bil och någon gång en skåpbil krävs mer höjd.

Det är normalt inga problem för ett träd att på ena sidan ha kronan på 4 meters höjd från marken och på andra sidan ha grenar på 2 meters höjd. Så gör man ofta med stadsträd där det krävs mer höjd vid gatan än vid trottoaren.
Cilla
Men om man inte behöver platsen under trädkronan så stuntar man i att stamma upp... Se här hur vacker en bukettapel kan bli - helt utan uppstamning!



Vilken blomkoja!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Kan också tillägga att äppelträd med grundstam A2 brukar bli mindre när man odlar det i zon 6 än när man odlar samma träd i södra sverige, klimatet brukar hålla nere trädet i storlek så det är inte säkert att det blir så enormt stort.
Maria zon 6
Varmt tack för värdefull kunskap.
Nu känner jag att det finns hopp även för vårt bröllopsträd, det kommer passa in jättebra iallafall.
Tack, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon