Full version: jäkla väder
jaca
Hej på er!

Igår grävde vi ner växter för massor med tusenlappar och idag blåser det och blåser och blåser.....

Har en trädgård i utsatt läge och har just därför planterat stora syrener, schersmin, blomapel mfl där det blåser mest och är nu jätterädd för att plantorna inte klarar av den starten. Köpte stora buskar för att inte behöva vänta och står nu i fönstret och är OROLIG.

Snälla lugna mig.... unsure.gif
Fenja
Har du satt stolpe till alla eventuella träd så att de får hjälp att hållas på plats, annars bör du göra det snarast? I övrigt tror jag inte att växterna far så illa av blåsten, men tänk på att vattna ordentligt och ofta nu första året då de etablerar sig.
Mvh
Fenja
jaca
Tack för svar. Var just ute och kollade, träden har stöd och står stadigt men buskarna svajar. När det slutar blåsa ska jag kolla om man inte kan slå ner stolpar där också.

Hur ofta ska man egentligen vattna ? Såg att schersminen såg hängig ut och den planterade vi för tre dagar sen och vattnade massor då. Nu hällde jag över den 30 liter en del med vattenkanna med stril. Tänkte att bladen också suger i sig fukt.
Fenja
Var lite försiktig med att vattna om solen skiner, det kan bränna bladen på dem. Om du luckar upp jordytan sedan vattnet fått sjunka undan ordentligt så håller sig fukten kvar längre. Dessutom håller det undan en massa ogräs! Blåst och stark sol gör att de behöver mycket vätska.
Mvh
Fenja
jaca
Har grävt ner smala avlånga krukor(som en del perenner kommer i) bredvid buskarna, vridit dom mot rötterna om du förstår. Vattnar däri och uppepå och hoppas på en hejdundrande tillväxt så vi får ett fungerande buskage som vindskydd FORt.
Fenja
Hmmm.... risken är att det dunstar lika fort genom krukorna tyvärr... Det är avdunstningen man stoppar genom att luckra eftersom man täpper till hålen som vattnet runnit ner genom.
Du får hålla örnkoll på om de hänger det allra minsta och vattna i så fall om du ska ha krukorna kvar... Har du fyllt krukorna med jord eller?
Mvh
Fenja
Snöflinga
Avskyr innerligt blåsten mad.gif Det får regna, vara mulet, t.o.m.
lite småkyligt, bara det inte blåser wub.gif
jaca
CITAT (Snöflinga @ 19-05-2005, 21:27)
Avskyr innerligt blåsten mad.gif Det får regna, vara mulet, t.o.m.
lite småkyligt, bara det inte blåser wub.gif

Jahaja, nu blev det snöflingor här också biggrin.gif ...

Håller med dig, blåst är klart enda vädret jag ogillar också, allt annat kan man skydda sig och växterna mot men inte blåst. Vill ju inte gå ut i trädgårn då heller, annars är jag ute i ur och skur.

Frenja; ok, tänkte inte på avdunstningen genom krukorna, fast det är ju bara små hål i botten på dom och vattnet sipprar ner till rötterna. Tror du det avdunstar genom dom små hålen?? Fast det är fasligt lätt att vattna däri så dom blir nog kvar, o nej jag har inte jord i dom. Funderar på att följa råden i tråden om tidningstäckning, att lägga på tidningar och sedan täcka med bark eller jord, det lät så bra. Inget ogräsrens blir det heller....

Fast nu såg jag det där trädgårdsprogrammet på fyran idag, det där dom flätade pil och funderar på att göra ett inte så högt staket bakom den långa nyplanterade rabatten med förhoppning om lite vindskydd då. Vad tror ni om det? Hjälper det om det inte är så högt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon