Ankan
Jag har "fått" ett gullregn av min syster och ett avenbokträd av min mor (snäll familj, va?). I bägge fallen är träden ca 2-3 m höga. Problemet är att dom står på deras tomter. Min fråga nu är om man KAN flytta dessa och hur man i så fall bär sig åt.

/Andreas
Marie zon3
Hejsan,

Jag skulle prova i alla fall! Jag har läst någonstans att om man har tid på sig kan man beskära rötterna i en ring runt trädet så stort som det du skall gräva upp sedan. Sedan låter man detta så kvar en tag (en säsong?) så att bildas små fina rötter i utkanten av hålet. Detta för att underlätta för etableringen på nya stället.

Annars är det väl bara att gräva så stort hål du orkar dock minst 80 brett och 60 djupt (antagligen större). Gräva upp på gamla stället och flytta fylla på med god jord och vattna ordentligt första säsongen. Om det är blåsigt kan du behöva staga upp med några pålar.

Jag har själv bara flyttat buskar men det har gått bra! Jo, jag flyttade en 2,5 m hög rotskott av ett körsbärsträd och det verkar gå bra (har stått en säsong). Där var det bara en grov rot från gamla trädet som vi grävde av. Det hade en del små rötter på sig.

Lycka till!
Cilla
Gullregn är tåligt och det borde du kunna flytta direkt. Avenboken är känslig för flytt.

Rotinskärningen som Marie nämner gör du på sensommaren (augusti-september) och flytten på våren därpå.

Oavsett när du gör flytten så bättras chanserna för att trädet ska ta sig rejält om du med en skarp sekatör klipper in de lite grövre rötterna med skarpa snitt, och om du behåller så mycket finrötter (de trådlika röttern) som möjligt. Finrötterna närmast stammen är mest centrala, om de finns.

Man kan frilägga rötter istället för att göra en tontung grävning. Tag bort marksvålen (gräsmattan ed) och räfsa ned till rötterna (som ofta ligger ytligt på 5-30 cm djup). Frilägg dem under bevattning (de tål inte att vara nakana i torra luften många minuter utan vattning). Skär in de grövsta och tag med så mycket rot under trädet som du orkar.

Stötta alltid ett flyttat träd med bindning osm inte skär eller skaver på stambarken. Stödet ska sitta lågt. kronann ska röra sig (och få "muskler) men inte roten, därav stöttning.

Vattna med stril under lång tid i nya gropen. De fina hårstråliknande rötterna ska komma i kontakt med jorden, och det sker genom bevattning. Håll marken i nya gropen fri från gräs och vattna rejält flera gånger under första sommarsäsongen.

Och plantera inte för djupt. En ny jord i en grop sjunker ihop. Den jord du ställer trädet på ska stampas till ordentligt och inte sjunka ned. För att vara säker på att trädet kommer på samma nivå som tidigare även efter första säsongen, ställ det lite högre från början.

Lycka till!
Ankan
Tack så jättemycket för svaren!!! Och det var toppen att se att man faktiskt kan frilägga rötterna en stund... Jag var lite orolig för vikten. Dom ska ju trots allt transporteras.

/Andreas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon