Full version: 2 frågor om humle
Mallan
Jag har gjort en stor planteringslåda som jag vill sätta humleplantor i som ska täcka en spaljé (den är inte helt färdigtbyggd men blir antaglien ca 3 -4 meter) Men hur tätt behöver man sätta plantorna? Hur mycket brer humlen ut sig? Jag har mest sett humle på störar så det känns som den mest snurrar upp sig på höjden eller?

Jag har en humleplanta som växer i trädgården som börjar skjuta fart. Är det dumt att gräva upp den nu för att placera i lådan? Eller hur känslig är humlen?

Tacksam för hjälp!
kerstin z5-6
Den är inte känslig och 80 cm eller något mindre räcker -typ tre-fyra plantor för din tänkta humlespalje
Ewa L
Jag har en smal list i bakkant av stenplattorna där jag har ute-möbler — med rygg mot garaget. Tänkte att det kunde vara snyggt med lite olika grönt som klängde där. Planterade en ros, en Kaprifol och en Humle.

Det planterade jag för mindre än 3 år sedan. Humlen är snart allenarådande. Den har tagit över längs med hela listen, gott och väl 2 meter! Visste faktiskt inte att den var aggressiv. sad.gif
amaira
Jo humlen är aggressiv.
Den tar några år på sig, sen börjar den bre ut sig, både på höjden och tvären. Drar iväg med rötterna, och frösår sig villigt.
De nya fröplantorna ser så små och oskyldiga ut, som alla nyfödda barn.

Varje höst vissnar den ner helt.
Varje vår börjar den på nytt, med fart, decimeterfart/dag.

Bara honplantorna bär de vackra kottarna. Men av någon anledning får ALLA mina humlen kottar, även de frösådda.

Humle har "alltid" funnits här på gården. Den är mycket vacker tycker jag. Men man får tänka sig för var man planterar den.
När den väl rotat sig, har den gjort det ordentligt!!!
(Men den har i alla fall inte så djupa rötter, relativt sett.)
råse-marie
Jag funderar oxå på att köpa humle men ska man kanske plantera den i
något ( som man kan göra med hallon 9 för att den inte ska få bre ut sig för mycket ?? unsure.gif
jaca
Men får ni inte massor med löss på humlen? Älskar humle och har försökt två gånger med löss i överflöd som resultat. Vill försöka få humle på stör igen men vad göra för att förebygga lus?
Netten
Aggressiv ??? ohmy.gif Jag har planterat en humle vid äppelträdet i hopp om att den ska klä in stammen, det var kanske dumt gjort? unsure.gif unsure.gif

Bör jag flytta den innan den har etablerat sig allt för väl? sad.gif
Frida H
Det tog mig flera år att utrota min, den var överallt!!!!!!
Förre ägaren hade planterat o hua va vass den va
zaaritha
Jag måtte vara "kärringen mot strömmen"......... Går inte att få humle att växa här, tyvärr!
ninnisky
En gång humle alltid humle - det sa en trädgårdsmästare till mig för minst 15 år sedan - och det hindrade inte oss från att plantera biggrin.gif biggrin.gif Varje sommar täcker den ett 1.80 cm högt staket. Jag gillar humlen, den kräver nästan ingen skötsel, lite gödning nån gång då och då skadar kanske inte wub.gif wub.gif
zaaritha
Vill ha!! unsure.gif
ninnisky
CITAT (zaaritha @ 20-05-2005, 23:20)
Vill ha!! unsure.gif

Jag som trodde att humlen växte precis överallt??? Dumt av mig rolleyes.gif
zaaritha
Nä du!!
Inte här hos oss!! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon