Full version: Syrenhäck
proppelina
Hej!
Har köpt hus o blivit med trädgård...därav alla frågor som ni kanske har sett här!

Nu vill jag ha hjälp med hur jag ska kunna få den här häcken lite tätare o så småningom fint blommande....

Är det någon som har möjlighet att svar så är jag tacksam!! Även på alla andra frågor om jag ställt.....



Eva

här är en länk till hela albumet så att ni kan se lite större bilder....
http://www.odla.nu/album/showlist.php?uuid...ina&dowhat=user
Cilla
Hej!
Är hela häcken av syrén? Är den flyttad eller nysatt, och när sattes den? Är det problem med den?

Att det är dikesgrävt är bra, då kan rötterna leta sig längs diket. Däremot är diket lite väl smalt. Jag skulle grävt upp det mer till dubbla bredden, ca 40 cm djupt och under sommaren sett till att hålla gräset borta i detta område.

Det tar tid för syrén att växa samman och blomma, och bevattning från nu och under sommaren hjälper dem att komma igång.
proppelina
Hej, ja hela häcken är syrén, har även liknande på andra sidan huset upp mot vägen.
Våra grannar sa att den aldrig varit nerklippt o att det var därför som denn var tanig. De tyckte vi skulle klippa ner den till ca 15 cm höjd.
Ska vi göra det? Å när i så fall....???
Cilla
Det beror på hur länge den stått på stället.
Vill man ha föryngring av syrén är vårvintern sedan en bättre tid.
proppelina
Kan jag klippa den nu, när den har skjutit skott redan?
Eller ska jag klippa den tidigare, när det fortfarande är kallt o frostgrader på natten?
Milex
Syrener brukar ju vara tåliga och skjuta rotskott. Därför kan dom nog klara en kraftig beskärning. Men jag hade gjort som Cilla skrev. Grävt upp ett bredare dike, fyllt med god jord och gödsel. Sett till att syrenen slipper konkurrera med ogräs och vattna. Jag skulle ha väntat med eventuell klippning till nästa vårvinter, februari mars.

Förresten.... din kantväxt nr 3 i albumet är Silverarv. biggrin.gif
proppelina
Tack så mycket Milex!
Då blir det väl till att gräva större dike nu då o kanske ge sig på jakt efter mer silervarv för att utöka i rabatten.... biggrin.gif
Allis
Man ska klippa syrener efter blommningen.Jag klippte mina idag tongue.gif
På tal om silverarv. Dom har en förmåga att ta över, och kväva annan växtlighet. Dom är nästan omöjliga att få bort när dom etablerat sig. tänk på det. Bara ett litet tips wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon