Full version: Korkek
babella
Hej
Hur får jag ett skott (CA 25 CM) från en Korkek att överleva. Bor nära havet i Stockholm.
G
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om man ska vara absolut säker på överlevnad:
Krukodling ute på sommaren och kallt men frostfritt på vintern + ljust jag har för mig att den är vintergrön.

Korkek (Quercus suber) brukar inte vara speciellt härdig och brukar beskrivas som härdig i amerikansk zon 8-10 vilket är mildare än vad vi brukar ha i zon 1 i sverige.

Men man kan ju också experimentera (men då finns ingen garanti för överlevnad )det finns ju zonknäckare i sverige som lyckas odla växter som inte är härdiga i vanliga fall. Ex. genom att odla i sand + gräsklipp + packa in växterna på vintern. När det gäller träd så kan det bli problem med inpackning med tiden ifall man lyckas få trädet att överleva så länge att det blir stort.
babella
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-03-2003, 11:20)
Om man ska vara absolut säker på överlevnad:
Krukodling ute på sommaren och kallt men frostfritt på vintern + ljust jag har för mig att den är vintergrön.

Korkek (Quercus suber) brukar inte vara speciellt härdig och brukar beskrivas som härdig i amerikansk zon 8-10 vilket är mildare än vad vi brukar ha i zon 1 i sverige.

Men man kan ju också experimentera (men då finns ingen garanti för överlevnad )det finns ju zonknäckare i sverige som lyckas odla växter som inte är härdiga i vanliga fall. Ex. genom att odla i sand + gräsklipp + packa in växterna på vintern. När det gäller träd så kan det bli problem med inpackning med tiden ifall man lyckas få trädet att överleva så länge att det blir stort.

Hej
Tackar. Då ska jag vårda min lilla korkek ömt!
rolleyes.gif
jholma
Hej

Jag tror inte att Du behöver vara orolig för en och annan frostnatt - korkeken tål det säkert. Där jag bor ( ej Sverige) har vi mängder med korkek och på vintern är det minusgrader ganska ofta . Att du inte kan odla i Sverige beror nog mer på sådana saker som tjäle och temperaturer under o-grader under länga perioder.

Jan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon