Kattis i Skåne
Jag har total förälskat mig i vit hägg och skulle så gärna vilja ha en sådan. wub.gif

Men jag undrar om det kan gå att plantera den hemma. Vår tomt består av sand jord, ganska magert och torrt alltså. Vad tror ni, kan det vara värt att prova en hägg eller kommer det bara att bli en hemsk syn av det hela. Om vi satte en så skulle den bli som en solitär på en central plats i trädgården.

Jatg har hört talas om att blodhägg kanske skulle vara tåligare, stämmer det? Hur skiljer sig doften mellan denna och vanlig hägg? Finns det någon websida där man kan läsa om de olika sorterna?

Finns det förresten flera sorter av vit hägg? Den jag tänker på har ganska hängande blomklasar men jag tycker mig också ha sett häggar med upprätta blomställningar.
Kattis i Skåne
Snälla, ingen som kan ge mig lite råd om detta? sad.gif
Gåsis
Jag kan just inget om träd, men hos mig i zon 7 växer vanlig vit hägg på torr och sandig jord. Den ser ut att trivas. Men den skjuter ganska glatt rotskott både här och där.
Det finns en mängd olika sorters hägg, sök på Prunus.

/Åsa
JonasQ
Häggen klarar sig nästan var som hellst enligt min mening, bara att plantera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon