Full version: Japanskt körsbär...
LadyAdina
Eftersom jag har planerat och bestämt hej vilt om i princip hela trädgården tongue.gif låter jag självklart min man få sin vilja igenom om sina två drömväxter - en vinranka och ett körsbärsträd.

Vi har en liten radhusträdgård och kan absolut inte plantera något träd som växer sig stort och/eller kompakt. Har hört talas om japanska körsbärsträd som tydligen ska hålla sig små och fina, men är det någon speciell sort som har den egenskapen eller japanska körsbärsträd i allmänhet? Finns det kanske annars någon "vanlig" körsbärssort som inte blir alltför stor?
Åsa, mälardalen zon 2
Japanska körsbär odlas enbart för blommorna inte för frukterna en del får ju inte ens några frukter, det finns både stora och små sorter. Tyvärr brukar också japanska körsbärsträd enbart vara härdiga till runt zon 3 så i din zon 5 kan det vara lite osäkert på hur bra de övervintrar. Det finns dock andra prydnadskörbär som går högre upp.

I din zon kan du kanske testa surkörsbär(ex. Osteheimer, stora klarbär, skuggmorell + i finland har ni nog även andra sorter) de brukar ofta inte bli så stora och du kan använda bären till ex. sylt, saft mm. + de är härdiga i zon 5-6.

Det finns även buskkörsbär som inte blir så enormt stora, och ni verkar ha fler buskkörsbär i finland än vad vi har i sverige ifall man tittar på Wickmans prislista:

http://www.tawi.fi/~wiplant/frukt.html

Det finns vanliga sötkörsbär (bigarråer) som är härdiga till runt svensk zon 4 som ev. kan funka ifall du har lite skyddat läge. Här i Sverige kan man köpa sötkörsbär som är satta på svagväxande grundstammar (Gisela) = träden håller sig små. Troligtvis finns det även körsbär satta på svagväxande grundstammar även i finland.
LadyAdina
Tack så mycket för svaret, Åsa! Det är inte för frukterna som han vill ha trädet, utan just för att det är så vackert under blomningen, så det spelar ingen roll om det inte blir frukt på det. smile.gif Men även vanliga körsbärsträd har ju vackra blomster, så...

Men det var tråkigt att höra att de japanska kanske inte är härdiga här! Jag får försöka hitta ett alternativ åt stackars gubben då! sad.gif wub.gif

Tack för länken, förresten. Den hade jag inte, så det var uppskattat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon