Lilla Selma
Hej! Fick två träd i present av goda vänner, ett svartplommon (Prunus cistena) och ett sötkörsbär (Prunus avium). Hur vill de stå och i vilken sorts jord bör jag plantera dem?

Frågar Selma

rolleyes.gif
Cilla
Soligt och vindskyddat om du vill ha många och goda bär. Väldränerad jord (=vattnet rinner undan från platsen ganska snabbt), vid växtbädd med befintliga jorden som du blandar upp så att det blir något som liknar 30% ler, 20% grov sand och grus, 40% organiskt materal och resten brunnen kogödsel samt vedaska.

Tänk bort att du ska gräva gropar, tänk växtbädd som ska vara vid där trädet kan sträcka ut sina rötter. trädet kan gärna stå på en liten kulle när du är klar med planteringen.

Särskilt körsbäret behöver mycket bevattning första och andra växtsäsongen. Låt vattenspridaren stå på en gång i veckan på natten!
Lilla Selma
Tack snälla Cilla! Undrar bara var jag ska hitta en både solig och vindskyddad plats i vår trädgård... Solig och väldränerad är helt OK, men vindskyddad blir värre...

Ska fundera! sleep.gif wub.gif

Hälsar Selma
Cilla
Med fler träd och häga buskar på tomten kan du få hjälp att få vindskyddat Selma. tongue.gif
Lilla Selma
Då behöver vi bygga ut tomten ända ut i kohagen! laugh.gif

Hälsar Selma
Cilla
Lär korna att stå på bakbenen runt tomten när det blåser till dess att din fina TRÄDgård vuxit upp... smile.gif

Men faktiskt hjälper träd till att bygga upp mikroklimat som är mycket bra för att möjliga slags planteringar - även när de skuggar. Hade jag inte träd runt om och på vissa ställen mitt på tomten skulle jag visserligen ha mycket sol, men inte kunna plantera hälften av det jag har idag. Hellre lite glimtvis sol och vandrande skuggor med vindstilla, "inbäddat" trädgårdsklimat, än full stekande sol och vind!
Sommartorparn
Är det fel tänkt att plantera körsbär som vindskydd? Dom blir ju stora i växten och körsbären har man i allmänhet ätit upp innan höststormarna börjar. Tänker mig att vinteräpplena är i större behöv av vindskydd, och dom kan då stå i skydd av körsbären.

Och förresten ser jag ibland att körsbär växer som vindskydd mellan åkrarna. Måtte väl klara blåst i så fall. Eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon