Full version: Är min ros död?
160kvm stort hus
Hej!
På trädgårdsmässan i älvsjö så köpte jag en claude monet. ( i david austen ståndet )

Jag planterade den när jag kom hem efter konstens alla regler. Rosgödsel, vattning osv. Tog in den när det var för många minusgrader ute eller la en filt över natten när det var kallt.

Det har inte hänt nånting!! Den ser precis likadan ut som när jag köpte den, inte ett blad inte en knopp. Men den är fortfarande grön och könns sval när man tar på den.

Är den bara ovanligt seg startad eller vad ?

Mvh G
Hannele
CITAT (16kvm stor balkong @ 31-05-2005, 10:38)
Jag planterade den när jag kom hem efter konstens alla regler.
Rosgödsel, vattning osv.

Det behöver inte betyda något i detta fall,
men man gödslar aldrig vid plantering
utan väntar några veckor tills rötterna har etablerat sej.
Skrapa på barken och se, om det är grönt.
160kvm stort hus
Det stod på paketet att man skulle mylla ner gödsel vid nyplanteringar, omplanteringar osv.

Det var tom extra dyrt rosgödsel, ekologiskt..

Jag ska hem och skrapa på barken så får vi se.

mvh G
Big Gardener
Vi har diskuterat det där med rosgödsling ganska ingående tidigare här

Vi får skilja mellan jordförbättring och gödsel.
Kajsa
Hämtade också Claude Monet rosen på mässan hos Flora Linnea, planterade den i en kruka, den har vuxit mycket och grönskade så fort den kom i jord, det är klart något hänt, låter som den dött. Kan du ev få en ny ros, hur ska man veta att felet var ditt ? Har många krukrosor i år och jag har blandat i påsgödsel i alla krukor och det växer och grönskar.
Cilla
Jag fick en Claude Monet skickad från Flora Linnéa och den grönskar bra.

Att en ros inte överlever (om nu din är död) kan ha många orsaker, och det är trist när du jobbat så mycket med din! Torka, övervattning/dränkning och "förfrysning" är ju vanliga orsaker, men det kan ju hända att du hade otur och fick den skadad av rosgödslingen också. Det är bttre att vänta en växtsäsong innan man gödslar alls.

Jag brukar använda kogödsel som jordförbättring och svagt gödslingsmedel när jag planterar rosor, medan jag förr aldrig använde något gödslande i samband med plantering. Men jag lärde mig att kogödslet vi köper är mer kvävefattigt än det ofta står på påsen, och det gör att det går bra att använda.
160kvm stort hus
Ok, men det låter ju lite konstigt att hela rosen dog bara för att jag blandade i några gödsel pluttar vid planteringen? Eller?

Då är det väl i så fall gödselbolaget jag ska gå på för vilseledande reklam??

Får väl ringa flora linnéa och fråga. Den var ju inte direkt billig.. *morr*

mvh G
Kajsa
Vi håller tummarna att du får en ny, 180 kr var den dyraste ros jag köpt.
Därför satte jag den i kruka, står inte ut med tanken att den fryser bort.
Det fanns en serie med olika målarrosor, alla lika läckra, om den nu skulle vara slut, men det kanske du visste.
Cilla
Ja, vad den dog av, om den nu är död, kan man bara gissa. Det ska ändå till ganska mycket alltför stark näring direkt på rötterna för att en ros ska dö på stört.

Den var säkert dålig från början. Kanske kan du försöka få en ny ros tillskickad?
160kvm stort hus
Hej!
185 betalade jag tom.. Och det var den dyraste enskilda plantan jag köpt på länge..

Min är oxå krukplanterad och den var väl skyddad från frost och kalla nätter.

Tyvärr kom jag hem så sent igår så jag hann aldrig skrapa, men jag ska göra det idag.

Har mailat flora L så får vi se vad dom säger.

Tack för alla tankar.

Mvh G
fruberglund
CITAT (Hannele @ 31-05-2005, 11:17)
men man gödslar aldrig vid plantering
utan väntar några veckor tills rötterna har etablerat sej.

Vad tråkigt med din ros!

Jag har alltid i lite benmjöl (är inte det en sorts gödsel?) när jag planterar rosor och klematis och de växer så fint så. Det verkar de gilla i alla fall. Ingen av mina 8 rosor jag planterade i våras verkar ha lidit av det i alla fall smile.gif
160kvm stort hus
Nu har jag fått svar från flora linnea.
Jag ska hem och skrapa ( hann inte i går ) och är det fortfarande grönt så ska vi vänta två veckor, har det inte hänt nått så skickar dom en ny i höst.

Mkt trevligt snabbt svar.
Plus för det!

Så jag ska hem och skrapa i kväll, ska man skrapa på ett ställe bara eller flera?
Så får vi se vad som händer sen.

Mvh G
160kvm stort hus
Hej!
Till de som är intresserade så har jag nu skrapat på min ros....
På två ställen. Det är grönt och fint under...

Förhoppningsvis är den väl bara lite "morgontrött".

Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon