uno
Jag har en stor lind och har upptäckt en stor hål i stammen, ca 10 x 25cm och in i stammen. Troligen efter att en gren som har tagits bort för länge sedan. Trädet står mot en tujahäck det är därför som jag inte har sett skadan tidigare. Nu undrar jag om jag bör göra något så att inte skadan blir värre och i värsta fall att trädet knäcks.
Kan det vara idé att rensa ut löst i hålet och sedan fylla hålet med cement.
Eller skall jag göra något annat?
Cilla
Du ska inte göra någonting. Om du slår upp med "sår" som sökord för text i denna avdelning borde du få mängder av inlägg om varför. Träd läker bäst utan mänsklig hjälp.

Det man gör bäst är att lära av detta. Den gren som en gång sågades av var antagligen för stor för att trädet skulle klara att övervalla innan rötvamp och andra angripare hann före. Trädets stam blir rötskadad och detta förkortar livet.

Detta har med fråga 23 att göra här http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...42&albumid=8112.

När man vet svaret på frågan blir konsekvensen att stamma upp träds grenar tidigt, dvs innan de blir grova och i vägen.
Big Gardener
Du ska helst inte göra någonting och absolut inte fylla igen hålet med cement. Det kommer endast att förvärra skadan.

Troligtvis är det så att håligheterna i trädet redan har anpassat sig efter de rötangrepp som eventuellt kan finnas. Veden mot håligheten har delvis ombildats till försvarszoner mot rötangrepp och även om dessa bryts ned långsamt kan en god tillväxt stärka trädet.

Cement, lackbalsam och annat fyllnadsmaterial (har t.o.m. sett plastic padding användas) stänger endast in fukten som rötsvamparna älskar. Därför bör snittytor eller håligheter aldrig tillförslutas liksom att man aldrig ska bryta igenom trädet upprättade försvarssystem genom att såga eller borra.

Möjligtvis kan du plocka bort det murkna som är uppenbart löst och kan tas ut utan "motstånd och våld"... Men om du är osäker så låt det vara. Risken finns att man skadar de försvarszoner som trädet redan har upprättat.

Erfarenheter visar att så länge trädet har minst 1/3 frisk ved av stammen i tvärsnitt står trädet stadigt.

Edit: Sex minuter före mig, Cilla tongue.gif Faen! biggrin.gif
Cilla
tongue.gif Birger, det är tur att vi inte svarar likadant alla gånger iallafall. Jag kommer dessutom hinna kommunicera allt mindre här som vanligt under sommartiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon