Full version: KASTANJ !
limsa
Hej!

Planterade ca 20 kärnor/frukter från vårt kastanjeträd i höstas och nu har varenda en kommit upp! Fem av dem är 1,5 dm hög och nu undrar jag hur man sköter dessa godingar så de blir stora och ståtliga!

Ska man låta dem vara eller ska man toppa och plantera om. De sitter inte direkt i någon supernäringsrik jord nu men kanske de behöver det för att fortsätta växa? Annat att tänka på?

Tacksam för svar!
/limsa biggrin.gif
Christer i Falköping
Toppa skall du bara göra om du vill att den skall bli buskig. Men du vill väl ha ett träd av dem? Så håll saxen borta från dem biggrin.gif
Plantera om dem skall du däremot göra. De behöver ganska snart mycket näring före att växa och bli stora.
Christer.
snofsan
Vad kul att alla har grott.

Jag har också en frösådd som nu är omkring tjugo år. Av någon anledning hade den fem små stammar som liten så jag kapade två. Att jag inte kapade två till så att bara en hade blivit kvar berodde på den eviga västanvinden. Jag hade sett på ett ställe att man satt tre stycken lindar i en triangel bara ett par meter från varandra. Då lyckades inte västanvinden göra stammarna och kronorna sneda, utan tillsammans bildade de en stor vacker och rund krona och stammarna är raka.

I helgen kollade jag just min kastanj eftersom det inte kom så många blommor i år, och konstaterade att kronan blivit helt rund och stammarna raka. Trädet är väl omkring tio meter högt nu.

Så lycka till med dina kastanjer. Plantera om dem som Christer skrev och ge dem god jord och gärna sol, så har du snart en park av kastanjer.
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Big Gardener
Snofsan- Kul att höra att du lyckats så väl med en frösådd. Det är det som jag verkligen vill bygga upp min egna framtida, riktigt stora trädgård kring: Träd som jag själv byggt upp från frö och stickling.

Antar att det rör sig om hästkastanj, Aesculus hippocastanum och inte den äkta kastanjen, Castanea sativa. Hästkastanjen är ett mycket vindtåligt träd och allt annat är en myt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon