Full version: Rotskott på syren
Hortensia
Har en jättelik mycket vacker syren som står i en perenn rabatt.
Problemet är att den skjuter oerhört mycket rotskott. Har provat gräva upp rötter (men jag vill ju inte förstöra växtligheten runt om). Skotten kommer upp över allt. I gräsmattan och i rabatten. Jag tar bort skott mer eller mindre dagligen för att hålla dem i schack. Omöjligt! mad.gif Funderar starkt på att ta bort hela härligheten men den är ju så vacker. Vad kan man göra?
Har funderat på om man kan sätta en plastkant i jorden runt syrenen men borde den då inte vara både tjock och djup?

Är den enda utvägen verkligen att ta bort syrenen om man inte orkar gräva efter rotskott? Hoppas det finns en annan lösning för jag blir snart tokig wacko.gif !

Hjälp!
Hortensia
Sökte faktiskt först men fick inte upp något alls. Sedan plötsligt hittade jag en annan länk om detta ämne. Skall läsa den nu ...
AndreasBlomquist
Har samma problem som du har. Kan du inte dela med dig av den tråden du hittade för jag hittar ingen...
Cilla
Om syrénen är vacker på stället skulle jag ha provat att skärma av rötterna med en plastskärm som den du beskriver. Jag skulle tro att 40 cm ned räcker, och att du sedan inte får så många rotskott.

Men vem vet, när man gödslar och luckrar i närheten av syrén vill de ju gärna välja den platsen som växtplats... Jag har inte skärmat av syrén vid rabatt men intill gräsmatta, och det har fungerat.
SannaLasso
Har ni tips om var man får tag på bra plastskärmar? Jag hittar bara fula gröna veckade på rulle som väl egentligen är för att skärma av rabatter och gängar från gräsmattekanter. Jag söker svarta eller mörkgrå plastkanter/skärmar som inte lyser långa vägar med fel onaturlig grön färg!
Cilla
Jag känner bara till de gröna fula, men de är ju tänkta att grävas ned och att gräs eller annat sedan ska täcka den lilla bit man har ovan jord.

Snyggare om man vill ha synlig (men ytligare) avskärmning tycker jag är takpannor på kant, tegelplattor, brädor eller naturstenar.
pejori
köp en plasttunna och skär av botten på den i lagom höjd.
öppna den sedan på längden och sätt ner den omkring växten, och fäst ihop den med ett tunt beslag. smile.gif smile.gif smile.gif
fungerar utmärkt wub.gif wub.gif
Hortensia
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-06-2005, 23:38)
Har samma problem som du har. Kan du inte dela med dig av den tråden du hittade för jag hittar ingen...

Jag hittade denna Syrénlänk på forumet.

Plasttunnan som någon skrev om är bra till vissa växter. Det håller jag med om men skulle jag köpa tunna och gräva ner ... ja, då skulle hela perenn-rabatten stryka med + att tunnan nog skulle bli väldigt ohanterlig pga storleken. Annars ett bra förslag om man har en "normalstor" syrén.

Finns det kantband som är en halv meter breda? Har aldrig sett!
Pfaffan
I den här tråden i trädgårdsbygge-delen av forumet diskuteras avgränsare av olika färger och material... hoppas du hittar nåt du gillar!

/Pfaffan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon