Full version: Ullungrönn
Sagosessa
Hej,
köpte 2 st Ullungrönnar i lördags. Hade beställt dem för länge sedan och nu kom de äntligen!
Stora och fina - nästan 3 m höga. Man kan tycka det är lite konstigt att man beställer en vara som man tydligen vet för lite om ... för jag trodde att Ullungrönnen är ett TRÄD med stam och krona blink.gif Så ser inte mina Ullungrönnar ut. De ser ut som flaggstänger med grenar nedifrån och upp. Inte ett dugg trädlikt alls. Ska de se ut så?

En annan fråga: ska jag skydda dem mot skadedjur? (Jag tänker på harar) Eller brukar de få stå orörda?
KURT
Utseendet kan nog bero på att den är ung, många rönnar kan i alla fall se ganska rangliga ut under uppväxten. Jag tror att det kan vara bra att ha skydd. Inte bara mot hare och sork, har man älgar i närheten så kan de vintertid barka hela rönnar.
Sagosessa
En annan sak förresten: Jag planterade träden på samma djup som de hade i krukan. Gjorde jag rätt då? (Glömde fråga på plantskolan). Ympen är alltså ovan jord.
Big Gardener
Ullungrönn, Sorbus 'Dodong' har ett "väldigt" upprätt växtsätt, ja, och har ingen rent definierad huvudstam. Grenvinklarna är ofta trubbiga och sidorgrenarna är därefter mycket upprättväxande. Kronan blir dock bredare med tiden.

Vad vi definierar som trädlikt är en väldigt subjektiv bedämning. Om man tänker sig ett träd med en huvudstam och nittio graders grenvinklar finns det många träd som faller utanför denna bedömning. Speciellt träd i unga år kan se extrema ut, men de antar sitt naturliga växtutseende efter några år. Det är viktigt att komma ihåg detta och inte försöka beskära fram någon form.

Trädet skall stå i samma nivå som den stod i plantskolan (krukan). Ympen skall vara ovan jord och ofta kan man se en distinkt linje som formats under uppväxttiden mellan jord och luft.
Sagosessa
Okej, det är just Sorbus Dodong jag har. Får väl finna mig i att de ser ut som flaggstänger då wink.gif Det är i vilket fall som helst 2 praktexemplar tycker jag. Kraftiga och välväxta. Hoppas verkligen att de finner sig väl och pryder sin plats så småningom.

wub.gif
Dzad
CITAT
Utseendet kan nog bero på att den är ung, många rönnar kan i alla fall se ganska rangliga ut under uppväxten. Jag tror att det kan vara bra att ha skydd. Inte bara mot hare och sork, har man älgar i närheten så kan de vintertid barka hela rönnar.


Hur ser ullungrönnar ut som lite större då? Aldrig sett en "live" så att säga. smile.gif

Funderar på att plantera en ullungrönn själv.
Hur skyddar man alltså mot hare och sork då?
Sorken är under jorden och äter rötter medan haren kalasar på stammen eller kvistar, antar jag.
Är det bara under vintern man behöver skydd?
Eftersom jag tänkt plantera vid sommarstugan, vilken finns i ett skogsområde, så finns det väl rikligt med djur, så det skulle behövas rikligt med skydd.
Är det ens värt att tänka på att plantera där?
Dzad
Anybody?
Funderar på att köpa trädet på lördag ifall det är värt det. Är ju inte så jättebilligt träd så om djuren äter upp det för mig vill jag inte slösa pengar. smile.gif
Dzad
Okej, hittade en del av det jag ville veta på Cillas sida (what a surprise smile.gif).
Men om vi gör om alla mina frågor till dessa två: behövs det mer än skydd för själva stammen upp till första grenarna om man planterar i skogig miljö och hur skyddar man sig mot sork?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon