Full version: underplantering
yenny
Hej!

Jag har en japansk blödlönn i en trätunna och tänkte att det kunde vara snyggt med lite växter under, kankse krypande, hängande eller väldigt låga. Är det någon som har något bra / kul / fint förslag?

Kajsa


Du kan ha Alunrot, finns i en massa rödbruna färger, och en växt som hänger ner, några Penningblad den med gula blad " Aurea " båda kan övervintra i krukan.
yenny
ja det lät ju inte så tokigt smile.gif
Nutten
Jag hade gärna planterat lite europeisk hasselört undertill. De mörkgröna blanka bladen hade gett en strålande kontrast till lönnens röda löv! Dessutom är hasselörten vintergrön, vilket kan vara trevligt. biggrin.gif
yenny
Det var ett bra förslag... vintergrönt är ju lite revligt!
Eva i Norrköping
Hur länge har du haft blodlönnen i tunnan? Har den överlevt vintern på det sättet?
Jag är intresserad att få veta, för jag har fått en tunna som jag går och funderar på vad jag kan sätta i. Min tunna är ganska hög, en meter ungefär, och kanske en halvmeter i diameter.
nilla
Låga lammöron kunde vara läckert till det mörka...silver och koppar, snyggt! Eller gulbladig oregano, min nya favorit smile.gif
yenny
CITAT (Eva i Norrköping @ 13-06-2005, 22:00)
Hur länge har du haft blodlönnen i tunnan? Har den överlevt vintern på det sättet?
Jag är intresserad att få veta, för jag har fått en tunna som jag går och funderar på vad jag kan sätta i. Min tunna är ganska hög, en meter ungefär, och kanske en halvmeter i diameter.

Hej! ja min blodlönn är aldeles ny den... bara en vecka, så det ska bli spännande att se om den överlever tunnan(min e ca 50 hög o ca 60cm i diameter)
Men jag har övervintrat en sockertoppsgran i den förr... och clematis också.. + en del små perenner... så med lite skyddat läge ska jag nog få den att övervintra i tunnan.
Jill-Ulrika
Din lönn är så fiiin! wub.gif

En idé kan ju annars vara att inte plantera något utan göra en japansk zeninspirerad trädgård i miniatyr. Hitta något "vackert" grus som du kan göra krattspår i och kanske to.m. accentuerar det hela med några fina stenar med krattspår runt.
Här är lite inspiration:En zenträdgård
yenny
Ja det var ju inte heller en dum idé... hmm... ja jag får nog ta mej en funderare... som tur är kan man ju prova och även ta bort om man inte tyckte det blev bra.
yenny
Nu har jag bestämt mej för vad jag skulle göra med min lönn... var till djuraffären och köpte sjösten som jag lagt i tunnan.. det blev riktigt bra tyckte jag smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (yenny @ 16-06-2005, 20:53)
Nu har jag bestämt mej för vad jag skulle göra med min lönn... var till djuraffären och köpte sjösten som jag lagt i tunnan.. det blev riktigt bra tyckte jag smile.gif

Ursnyggt wub.gif
*avis*
Jif
Wow! Det blev ju jättefint. Trädet i sig är väldigt fint också.
Eva i Norrköping
Ja, det där såg fint ut! Jag har fortfarande inte kommit nån vart med min tunna. Tar itu med det efter midsommar. rolleyes.gif
yenny
Jag är riktigt nöjd själv smile.gif Det blev bra kontrast tycker jag... trädet syndes plötsligt mycket bättre!
Ewa smålänska höglandet
Jag har syrén i min och den har överlevt två vintrar

/Ewa zon 4-5
Jill-Ulrika
CITAT (yenny @ 21-06-2005, 21:41)
Jag är riktigt nöjd själv smile.gif Det blev bra kontrast tycker jag... trädet syndes plötsligt mycket bättre!

Sen så är det ju rena Feng Shui:n Inte för att jag är någon expert på området men jag har hört att om det råder balans mellan de olika elementen/energierna: Trä, eld, jord, metall, vatten så bidrar det till inre harmoni. sleep.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon