Anne-Marie
Mitt gamla körsbärsträd har fått blom- och grentorka. Det håller m a o på att dö. De sista två åren har det dock givit ovanligt mycket bär, och får därför stå kvar. Nu är frågan; kan jag låta det står där tills det helt enkelt inte klarar sig längre och sedan plantera ett nytt körsbärsträd på samma plats? Måste jorden bytas ut? Bör jag kanske ta bort trädet så fort som möjligt?[SIZE=7][FONT=Times]
Åsa, mälardalen zon 2
Är trädet väldigt dåligt och ger lite bär bör det tas bort, ger det fortfarande mycket bär låt det stå kvar och skär bort alla sjuka grenar på sommaren någon decimeter in på frisk ved. Ska du plantera nytt bör du ta bort det gamla trädet först p.g.a smittorisken. Det brukar inte gå så bra att plantera körsbär där det stått körsbär förut om man inte byter ut en hel del jord. Det är jordtrötthet som gör att ett nytt körsbärsträd inte trivs där det stått körsbär förut. Men det går ju bra att byta ut en del av jorden mot jord som finns någon annanstans i trädgården ex. grönsakslandet.
Cilla
Blom- och grentorka är ju en bakterios - smittorisken borde i första hand vara att man beskär med sekatörer och sågar som man sedan otvättade beskär annat med. Vad säger du Åsa?

Blom- och grentorkans spridning blir jag inte klar över - mindre ju mer jag ser smittade träd. Har varit i kärsbärsträdgårdar där ett par träd varit starkt smittade men andra intilliggande i samma ålder inte. Kanske är det sortbenäget lika mycket osm individuellt. Moreller är ju oftare smittade än inte.

Har trädägaren endast ett körsbärsträd brukar jag rekommendera att behålla det. Också ett träd med blom- och grentorka kan ge mycket glädje och frukt i många år.

Men om det finns forskning som säger att det spårider sig från träd genom luft, vatten eller annat får jag ändra strategi.

Cilla
Åsa, mälardalen zon 2
Blom och grentorka är väl en svamp som heter Monilia laxa, jag har aldrig hört att det skulle vara en bakterie. I boken växtskydd i trädgård under blom och grentorketexten börjar texten med:

" Blom och grentorka, Monilia laxa. Denna sjukdom är särskilt svår på surkörsbär. Infektionen sker under blomningen i fuktig väderlek. Svampen övervintrar i infekterade grenar."

Olika sorter drabbas olika lätt Fanal ska vara ganska tålig mot denna sjukdom tyvärr är just den sorten istället känslig för Stam och bladbakterios.
Susanne i Linköping
Om jag minns rätt så läste jag att grentorka brukar få grenarna att torka bort från topparna och inåt. Men mitt körsbärsträd beter sig tvärtom, bladen föll av i somras med början inifrån och utåt. Till sist var det bara ett par blad i topparna kvar, om några alls. Var det för torrt eller var det någon sjukdom? Och vet någon om trädet kommer att återhämta sig? Det är surkörsbär, trädet är ganska gammalt.
Järfälla
Jag lyfter tråden eftersom jag också har misstänkt blom- och grentorka i mitt körsbärsträd. Men det har också mest blad i topparna, mer kala längre in på grenarna. Det var värre för några veckor sedan, nu börjar det komma mer blad även inuti.
Mitt stora aber är att avgöra om jag ska behålla det (vilket jag helst vill) eller om jag ändå måste ta bort det inom något år - i så fall är det ju lika bra att göra det nu, och plantera något annat där istället. Eftersom det är ett stort träd, ca 30 år gammalt, så verkar det hopplöst kämpigt att beskära alla skadade delar.

Och, om det smittar, kan det smitta till alla andra arter också?? Eller går det mest i Prunussläktet?
flinga100
Jag har precis samma problem - den blommade så fint i våras och nu har det helt torkat ihop. Det är ett gammalt surkörsbärsträd, över 30 år.

Än får det stå kvar, men även jag undrar om det kan sprida sig till andra arter. Jag tycker att jag har mycket problem med trädgården i år och blir lätt paranoid... giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju även vara något helt normalt surkörsbär har inte så lång livslängd 30-40 år är supergammalt för körsbär så det kan ju även vara ålder och att trädet har börjat att ge upp.

Även en del sötkörsbär kan börja ge upp vid 30-40år, ympade träd blir sällan lika gamla som rotäkta.
Pius
Jag måste också lägga mig i denna tråd. Min granne visade mig sitt Rosenmandelträd som såg för eländigt ut, bara en liten del av grenarna bar blad längst in mot stamman, resten var torrt när jag bröt av en gren.

Jag antar att det är samma sjuka efter att ha läst på nätet.

Men om svampen övervintrar så måste det väl vara bättre att ta bort de torra grenarna nu? Tror det stod att man skulle beskära på våren.

Han har haft ett sånt träd på samma plats förut och det blev likadant.

Han vill gärna ha ett litet träd just på den platsen, går det bra med någon annan sort kanske?

Pius
flinga100
Oh, jag hoppas att det är åldersrelaterat för mitt körsbär - det känns bättre än en sjukdom! Jag vill nämligen också gärna plantera ett nytt körsbärsträd på samma plats. Det är så himla besvärligt att få upp roten, bara.

Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska plantera körsbär där det stått körsbär förut under en lång tid behöver du byta ut en hel del jord (jordtrötthet), det går bra att ex. ta jorden från grönsaks/potatisland, man måste inte köpa jord, huvudsaken är att det inte stått någon växt i jorden som hört till Prunussläktet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon