Full version: Halvvissen klotlönn
mike001
Hej!
Jag har en liten klotlönn där halva trädet vissnat, dött. Det har inte kommit några nya blad (skott) på den vissne halvan i år. Finns det någon möjlighet att beskära trädet så att det blir fint igen?
Tack på förhand!
Micke F
Cilla
Bäst är att sätta in en bild på detta.

Man måste veta lite mer för att säga vad osm ska göras. Är grenarna helt döda? Skrapa på barken med nageln på olika ställen. Brunt = dött, gult eller grönt = liv.

Varför har halva trädet vissnat, och vilken halva är det? Toppen, botten, sidan eller från en gren som är skaad? Är stammen skadad? Kolla längst ned efter skador från gräsklippare, trimmers mm.

Om du ska beskära, gör det i juli-augusti.
mike001
Provar att länka till 2 bilder på den "vissne" lönnen. Har skrapat på barken på de vissna grenarna och jag tycker det blir en brun nyans = dött? Inga skador på stammen. Varför den har halvvissnat är svårt att säga kanske har den varit för torr på sensommaren förra året? Jag är mycket tacksam för alla tips!

Klotlönn
Big Gardener
Jo, jag har också sett detta fenomen på just klotlönnar, Acer platanoides 'Globosum'. Exakt vad det beror på är jag osäker på men jag har två gissningar.

Den första är att lönnen är ympad och att ympen är "dåligt" gjord. Detta skulle leda till frostskador i kombination med viss röta och dålig sammanväxning mellan ympen och grundstammen.

Det andra är det som ofta händer med nyplanterade träd. Roten har inte möjlighet att försörja hela plantan med vatten vilket gör att delar av grenverket dör tillbaka. Företrädelsevis borde de grenar i väst-sydläge dö först. Detta avhälper man med kontinuerlig stödbevattning under etableringsåren.

Man kan fortfarande ge lönnen en chans även om det kommer att ta tid för den att växa till sig igen och risken är att den får ett "snett" utseende den närmsta tiden. Som Cilla säger kan man försiktigt ta bort de döda grenarna i juli-augusti utan att lämna några stumpar. Jag ser att du har bar jord vid stammen. Det är bra. Håll jorden bar och stödvattna vid torrperioder.

Om du har tur kommer lönnen att bryta på nytt från ympen och balansera kronan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon