Full version: astilbe
arnek
Kan man odla Astilbe i kruka på balkongen? Om det är möjligt hur stor skall krukan vara och hur klarar den övervintring? Har blivit ägare till ett mycket ståtligt exemplar men erkänner villigt att jag aldrig hört talas om blomman förr... Många frågor.... /A
arnek
är det verkligen ingen som vet något om denna blomma???? den är ganska fin påminner lite om vilda blommor typ älgört. nu står den i alla fall på min balkong så får vi se hur det går.....
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå du kan odla astilbe i kruka, man kan odla ALLA trädgårdsväxter i kruka (även träd).

Det finns många olika slags astilbe både små och stora varianter. Har du en stor variant så kan du nog behöva en kruka på 15-20 liter.

Här kan du läsa lite om olika sorter
http://www.odla.nu/artiklar/astilbe.shtml


Angående övervintring på balkong: så måste du nog ge någon ledtråd till vilken del av sverige du odlar i, alt. odlingszon.
arnek
tack åsa
jag bor i Stockholm, är det då zon 2?, min balkong har en tendens att bli väldigt varm så fort solen tittar fram och aldrig någon blåst, så här dags på året har jag direkt sol fram till 1400 /A
Åsa, mälardalen zon 2
I stockholm borde det inte vara några problem med övervintring i kruka astilbe är ofta ganska härdiga så det borde räcka att packa in krukan lite och dra in den mot väggen under vintern. Astilben vissnar ner helt på vintern. Glöm bara inte att börja ge lite vatten då våren kommer så jorden hålls lite lätt fuktig då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon