Jill-Ulrika
Ok, precis när jag hade tänkt börja hålla i pengarna inför sommarn visar SVT:s gröna rum att det finns uppstammade vinbärsbuskar med långa klasar. blink.gif

- Jamen det är ju för typiskt, en sån måste jag ha wub.gif
Fast bara till ett rimligt pris. Vad det nu är? Om det inte är alltför svårt och tålamodsprövande kanske jag kunde göra en själv. Hm.
KURT
Jag tycker att du skall göra FLERA själv. Det är ju inte speciellt svårt att klippa bort de nedersta grenarna och bara släppa upp en stam. Sedan håller inte ett uppstammat vinbär så många år (om man vill ha bra bärsättning), precis som vanliga vinbärsbuskar så bör man förnya den efter några år. Man kan dessutom stamma upp andra bärbuskar och även andra prydnadsbuskar om man vill det.
Jill-Ulrika
CITAT (KURT @ 16-06-2005, 07:05)
Jag tycker att du skall göra FLERA själv. Det är ju inte speciellt svårt att klippa bort de nedersta grenarna och bara släppa upp en stam. Sedan håller inte ett uppstammat vinbär så många år (om man vill ha bra bärsättning), precis som vanliga vinbärsbuskar så bör man förnya den efter några år. Man kan dessutom stamma upp andra bärbuskar och även andra prydnadsbuskar om man vill det.

Det är precis som några av mina krukväxter inomhus, bara det att jag inte visste att det var uppstammning jag höll på med laugh.gif

Sen är det kanske bra att uppstammade vinbärsbuskar inte håller så många år så att man tvingas förnya sig och pröva nytt rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Fast det finns ju färdiga vinbär på stam ,om man nu inte har lust att vänta några år. Jag köpte på närmaste plantskola, i mitt fall på Billbäcks utanför Norrköping.
Min har vita bär, som lyser som guld när solen skiner på dem. Jättevackert!

Inte har jag märkt av det där fenomenet med vinbärsbuskar som "går ut" heller. Har två stycken som är minst 50 år gamla, de ger så mycket bär, mycket mer än vad jag kan göra av med. Kan någon förklara det!?
Jill-Ulrika
CITAT (Eva i Norrköping @ 21-06-2005, 18:58)
Fast det finns ju färdiga vinbär på stam ,om man nu inte har lust att vänta några år. Jag köpte på närmaste plantskola, i mitt fall på Billbäcks utanför Norrköping.
Min har vita bär, som lyser som guld när solen skiner på dem. Jättevackert!

Inte har jag märkt av det där fenomenet med vinbärsbuskar som "går ut" heller. Har två stycken som är minst 50 år gamla, de ger så mycket bär, mycket mer än vad jag kan göra av med. Kan någon förklara det!?

Jag kan ärligt erkänna att det känns väldigt frestande att cykla iväg till närmsta plantskola för att inhandla uppstammad vinbär. Isåfall vill jag ha svarta vinbär för att kontrastera mot den vita väggen. Men vita vinbär som jag förövrigt aldrig hört talas om låter onekligen också vackra wub.gif
Ewa L
I söndags beskar jag Forsythia-busken och hittade då ett skott av svarta vinbär under den. (Kan inte förstå hur det har kunnat ta sig ända dit — flera meter — men tackar och tar emot.)
Det skall jag flytta och låta bli mitt lilla uppstamnings-projekt. Än så länge är det bara c:a 15 cm högt.
KURT
CITAT (Eva i Norrköping @ 21-06-2005, 18:58)
Inte har jag märkt av det där fenomenet med vinbärsbuskar som "går ut" heller. Har två stycken som är minst 50 år gamla, de ger så mycket bär, mycket mer än vad jag kan göra av med. Kan någon förklara det!?

Är det samma grenar som gett frukt i 50 år? Själva busken lever vidare, men man brukar ju förnya den genom att klippa bort grenar som är några år gamla och släppa upp nya. Har man en uppstammad vinbärsbuske så tror jag inte att den håller så många år?
Eva i Norrköping
Det är kanske inte exakt samma grenar ända sedan starten. Men sedan vi flyttade hit har vi inte gjort något med dem, och för fem år sedan var grenarna mycket gamla och tjocka. Och de ser inte ut att ge sig. Grannarna säger att buskarna sett likadana ut länge.

Jag håller med när det gäller uppstammat, jag tror inte heller att de håller på samma sätt. Det kan nog bli en överbelastning när grenverket blir för stort.
ejjan
Min vinbär på stam har blivit såååå tung. Har fått vara där och klippt i den nu - det är ju inge kul. Ser inte så snyggt ut med alla stöttor heller.
Nathalie84
vreta trädgård i tumba har jättefina för typ 200-300 kr...
åk och kolla om du bor i stockholm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon