åkerbär_zon 1
16-06-2005, 11:37
Vi kommer att åka bort ett par-tre veckor i sommar. Nu har jag kommit på att vi kanske borde ordna med bevattning på något sätt. På vår balkong har vi luktärter, rosenböna, en låda med kryddväxter, en passionsblomma och lite till. Balkongen är både solig och blåsig (söderläge högst upp).
Hur löser ni det med vattningen när ni åker bort? Nå'n som har nå't klurigt knep??
Du tar en pet-flaska, skär av bottnen och tar av korken. Se till att krukorna är genomfuktiga, stick ner en upp-och-nedvänd pet-flaska per kruka och fyll på med vatten uppifrån (=bottnen på flaskan). Nu har du automatisk bevattning under semestern! Tipset har jag fått här på forumet!
Jag brukar använda pet-flaskorna till miniväxthus tidigt på våren att driva småplantorna i på friland. Då sätter jag dem förstås med bottnen ned över plantan och den ventileras genom halsen!
kristerh
16-06-2005, 14:10
CITAT (rosita @ 16-06-2005, 13:08)
Du tar en pet-flaska, skär av bottnen och tar av korken.
Skulle man skära av botten
jag har läst ett tips om att botten ska vara kvar
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-06-2005, 20:23
Jag skär aldrig av botten.
Köpte "hattar" till flaskorna som man skruver på. Så är det lättare att sticka ner dom i jorden. Passar till stora som små flaskor
Elisabeth
*Felix matte*
18-06-2005, 20:29
Jag har heller aldrig skurit bort bottnar... fyller flaskan med vatten... vänder den snabbt upp o ner och trycker ner den i jorden... en PET-flaska räcker gott och väl i 2 -3 veckor för krukväxter inomhus (som inte står i direkt sol) Ute kanske du får ha ett par - tre flaskor / kruka/låda.
Jill-Ulrika
18-06-2005, 21:43
Hett ämne det här med bevattning. Själv är jag riktigt nyfiken på dessa "hattar" man kunde köpa till, vad gör man det? Borde man inte kunna fixa nåt själv? Har hört att man kan ha bomullstrådar eller nåt nedstuckna i en hink med vatten men vet ej hur det funkar. Vill ju inte behöva hoppas på en regning midsommar bara för att blommorna på balkongen inte ska behöva torka ut medan jag är borta
*Felix matte*
18-06-2005, 22:08
CITAT (Jill-Ulrika @ 18-06-2005, 22:43)
Hett ämne det här med bevattning. Själv är jag riktigt nyfiken på dessa "hattar" man kunde köpa till, vad gör man det? Borde man inte kunna fixa nåt själv? Har hört att man kan ha bomullstrådar eller nåt nedstuckna i en hink med vatten men vet ej hur det funkar. Vill ju inte behöva hoppas på en regning midsommar bara för att blommorna på balkongen inte ska behöva torka ut medan jag är borta

Absolut onödig utgift att inhandla "hattar"... funkar ju lika bra utan.
Bomullstråd... ja då får du ha kärl med vatten där tråden går ifrån och till krukan... det bör stå en bit högre än krukan.
Sedan kan man också köra
badkarsmetoden... om man har ett badkar förståss... då lägger man ett stort badlakan på botten.. fyller på vatten ett par centimeter... ställer blomkrukorna på handduken...växterna klarar sig minst en månad.
19-06-2005, 08:49
Jag har haft upp och ner vända flaskor i många år nu men kan säga att det är mycket enklare sedan jag använder dessa hattar på flaskorna.
Ochf man har inte heller så stora hål i jorden. Och många växter fyller ju ut krukan då blir det ibland svårt att trycka ner flaskan.
Vi köpte dessa "hattar" via postorder. Jag tror det var sparköp i Borås eller Bollebygd (krimsKrams postorder)
Men jag skulle ändå inte våga att åka bort några veckor utan hjälp med bevattning. På min inglasade balkong kan det blir mycket varmt och vad gör man då? Även på den öppna balkongen.
BAdkar har jag visserligen men utan Fönster i badrummet also mörkt. Och alla krukor hade inte plats ändå.
Elisabeth
Jill-Ulrika
19-06-2005, 20:13
Det blir tyvärr för trångt med petflaskor i mina krukor är jag rädd. Clematisen och luktärtorna klarar sig de har mycket plats även för petflaskor och stora krukor. Kryddhinken däremot är riktigt trång där skulle det vara bra med något annat och även balkonglådorna. Börjar bli ganska orolig för midsommarhelgen nu
anna_rispan
19-06-2005, 21:41
om man gör ett hål i petflaskan nära botten så kan den stå som vanligt även där det är trångt... kanske
åkerbär_zon 1
21-06-2005, 14:16
Hej!
Tack för alla svar! Hur stora pet-flaskor brukar ni använda? Halvliters eller 1 1/2 liters?
kellysblues
21-06-2005, 14:50
Om man inte behöver göra hål, innebär det att det kan gå lika bra med glasflaskor? Tänkte mig inomhus, de stackars inomhusväxterna blir alldeles försummade när det händer så mycket kul på balkongen... och att det kanske såg trevligare ut i vardagsrummet med glasflaskor i krukorna.
21-06-2005, 20:48
Hittade nu en katalog från Sparköp där jag köpte dessa hattar för flaskorna. Kallas för bevattningspinnar där
www. sparkop.com
Köpte för flera år sedan även koner/strutar av lera som man lägger i blöt, fyller med vatten och sedan trycker ner i jorden, från hatten leder sedan en tunn slang till en vattenbehållare. Vet ej vad dessa heter men dom fungerar också bra.
Elisabeth
Jill-Ulrika
21-06-2005, 22:20
Är det såna här strutar/hattar du menar? 
Det måste ju finnas nåt sätt att göra egna hattar. Funderar lite på om inte de där "vuxen-nappvattenflaskorna".
Som den här till exempel:
Det finns ju fortfarande liknande flaskor i affären.
På Gröna Rums hemsida fanns andra alternativ:
Gröna rums bevattningstips
22-06-2005, 08:09
Ja precis dessa strutar menade jag.
Elisabeth
....jag har en tomflaska Laphroaig (10 år gammal och god men numera tom whiskeyflaska) i Monstreakrukan, snyggt om än något dekadent kanske.
Jag har testat lite olika metoder. PET-flaskor funkar väldigt bra men använd helst inte de där flaskorna av tunn plast för när jorden börjar suga ut vattnet så skrynklar de ihop sig utan att släppa in luft. Då kommer inte allt vatten att kunna komma ut.
Ett år konstruerade jag en bevattningsanläggning genom att hälla ut en tunn jordbädd på diskbänken och sedan låta vattnet stå och droppa på jorden. Lerkrukorna satte jag på bädden. Den gick bra men jag tror inte jag vågar välja den varianten nästa semester...
Om man har möjlighet att ta in krukorna från balkongen och sedan dra ner gardinen så förbättrar man ju chanserna att få se sina älsklingar efter semestern.
jag fick ett bra tips i våras här på forumet. det gällde iofs inomhusväxter... men jag fyllde i alla fall diskhon med vatten och blötte en frottéhandduk som hängde ner en liten bit i vattnet. sen ställde jag krukor på handduken. det fungerade verkligen hur bra som helst! (bonsaiträdet såg till och med gladare ut när vi kom hem än när vi åkte...)
grodchen
30-06-2005, 20:45
CITAT
Fyll flaskan med vatten och tryck ner den upp och ner utan kork i jorden.
Stod det på grönarumsidan.
Så inte folk stoppar ner flaskan med kork allstå.
Förresten apropå de där handduksknepen; ta en handuk du inte är rädd om.
Själv ställde jag bara in alla inneväxter i rummet och rullade ner bambupersiennerna. Balkonglådrorna fick åka ner på golvet, där de är skyddade av plåten som klär in sidorna. Det räckte för att alla växter skulle överleva en vecka utan mig. Jag har bommullstrådar, men Jag orkade inte pilla med dem den här gången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.