Caroline
Hej!
Jag har en balkong i österläge där jag brukar ha några krukor på golvet sommartid. Det är inte många solstrålar som når ner dit sad.gif
Innan har jag haft pelargoner och lite annat, men det har varit svårt att få det att ta sig.
Nu funderar jag på om jag ska satsa på några "knölar". Kan man sätta det i krukor?? Någon som har några förslag på vad som trivs i skugga?
Sara
Hej!

Jag har en nordostbalkong med sol från kanske 15-16 på kvällen (alltså skuggig större delen av dagen). Mitt tips är att skaffa ett riktigt lysrör, typ fluora, och förkultivera dina växter tidigt om du vill att de ska bli kraftiga och blomma innan sommaren är över.

Växter som jag har odlat är t.ex. krasse, luktärter, minisolrosor, lobelia, blomstertobak, flitiga Lisa, lammöron (ej från frö), blomman för dagen, dockkrage och penséer. I fönstret står just nu även hängpetunia, silvernjurvinda och lavendel. Tänkte dessutom prova japansk humle i år, men den sår jag senare.

Ett annat tips är ju att skaffa en (hörn-)hylla eller balkonglådor så att blommorna kommer upp lite. Snygga balkonglådor behöver inte vara dyra! :)
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsior brukar gå bra i lite skuggigare läge.

Även många växter som ex. skuggälskande perenner kan bli fina i kruka på balkong ex. Hostor och Hasselört.
Exotic
CITAT (Sara @ 01-04-2003, 19:35)
Hej!

Jag har en nordostbalkong med sol från kanske 15-16 på kvällen (alltså skuggig större delen av dagen). Mitt tips är att skaffa ett riktigt lysrör, typ fluora, och förkultivera dina växter tidigt om du vill att de ska bli kraftiga och blomma innan sommaren är över.

Växter som jag har odlat är t.ex. krasse, luktärter, minisolrosor, lobelia, blomstertobak, flitiga Lisa, lammöron (ej från frö), blomman för dagen, dockkrage och penséer. I fönstret står just nu även hängpetunia, silvernjurvinda och lavendel. Tänkte dessutom prova japansk humle i år, men den sår jag senare.

Ett annat tips är ju att skaffa en (hörn-)hylla eller balkonglådor så att blommorna kommer upp lite. Snygga balkonglådor behöver inte vara dyra! smile.gif

Hej Sara,

Undrade lite om Japansk Humle...finns det olika sorter ????
Vore kul att veta smile.gif

MVH Exotic
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns några olika sorters Humulus, den japanska humlen är ettårig.
Adri-Anne
Japansk humle är ettårig.

Finns att köpa som frö. Dags att så nu om man vill få fram dom vitmarmorerade bladen och hinna och njuta. Det är ju marmoreringen som gör den så speciell, annars blir det humle som humle, ett jäkla ogräs som sprider sig med miljoner tentakler och stryper allt i dess väg.
Sara
Man kan inte samplantera den med exempelvis luktärter alltså?
Caroline
Hej!
Tack för svar! Jag får väl se vad jag hittar på i golvkrukorna i år! smile.gif

Balkonglådor och väggamplar har jag det med, de får ju mer sol, men där brukar jag ha pellargoner, petunior och lite annat smått och gott! rolleyes.gif
Exotic
Hej Alla...........

Åsa ,,,,,,, Dem som är fleråriga vissnar dem ner helt då på hösten ???eller blir dem lite läckra att titta på.
sen är det någon sort som är bättre ?? wink.gif smile.gif

Adri-Anne,,,,,,, Är det så att det kan växa in under tak ?? wink.gif

MVH Exotic
Åsa, mälardalen zon 2
Hostorna vissnar ner bara knölen brukar övervintra, hasselörten vissnar inte ner men den ser lite tråkig ut på vintern. Hasselörten tål dock att växa i ganska djup skugga där det är få andra växter som klarar av att växa.

Både hostor och hasselört är mest dekorativa under sommaren för sina fina blad, men hostan brukar även blomma. Hostor finns i diverse olika bladformer + storlekar.

Bladväxter brukar ge fin lummighet och många bladväxter framhäver de krukor med blommande växter som placeras i närheten.

På balkong kan man ofta odla de flesta växter som finns i en trädgård bara man anpassar krukstorleken + tar hänsyn till om det är en växt som vill odlas i ex. skugga eller sol.


Hasselört


Hosta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon