Full version: flytta buskar
tordyveln
Min mamma skulle ta bort hela sin Häggmispelhäck. Först kapade hon hela häcken rakt av, ca 50 cm över marken, för att sedan lättare kunna ta bort häcken.
Tyckte det var synd att bara hiva iväg häcken så jag tog hand om 10 av "buskarna". Många rötter gick av i den hårda hanteringen. Finns det ändå möjlighet att den klarar sig på den nya växtplatsen?
Vad vill en Häggmispel ha för övrigt. Mycket gödsel? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Häggmispel brukar vara en ganska tålig växt och speciellt mycket gödsel behöver de inte jag har inte gett dem något på 10år, där de växer är det en massa sprängsten under och de växer för bra ändå.

Fast gör man en helt ny plantering kan det ju inte skada att blanda ett 10-15cm tjockt lager av kogödsel i översta lagret av jorden. Glöm inte vattna häcken rejält under sommaren, de ska ha mycket vatten speciellt nu i början när de rotar sig.
tordyveln
Mycket vatten ska den få. Särskilt nu när det är så varmt. Så får vi se om den klarar sig. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon