Lofvet
Hejsan... då var det dags för årets första mögelangrepp. Jag har lyckat få reda på att yreksodlarna använder nåt slags bekämpningsmedel som heter TELDOR eller EUPAREN. Nån som lyckats komma över detta och har lite att sälja?

Jag har kört helt KRAV-märkt fram tills nu, men jag lyckas helt enkelt inte klara av växthuset utan att få mögel. Jag kör med öppen dörr, fläkt och få plantor.... skurar hela växthuset med såpa o.s.v. men det verkar inte hjälpa....
Åsa, mälardalen zon 2
Har inga klass 2 medel jag bara undrar: Vilken slags mögel/svamp är det du har problem med?
Lofvet
Det skall ju också funka med "BINAB T Vector", nån som har?

Jag tror att det är gråmögel/potatismögel.... hur många olika finns det?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en massa olika mögel/svampar.

Mot gråmögel så brukar det hjälpa att vädra, ha växterna glest och hålla rent + inte alltför fuktigt i växthuset.

Mot potatisbladmögel är det nog total sanering av växthuset som krävs + byte av jorden (svampen övervintrar i jorden) som behövs om man ska bekämpa den med miljövänliga metoder + man bör inte odla potatis i närheten av växthuset, svampsporer kan föras med vinden.


Binab T består av en trichodermasvamp och den typen av medel brukar användas i förebyggande syfte (blandas i jorden) tror inte den funkar så bra till växter som redan är angripna tyvärr.
Lofvet
Jag oldar i krukor och köper ny Hasselfors P/U jord varje år. Än så länge är det bara tre plantor som blivit angripna och de har fått flytta ut, låång ifrån växthuset. Jag hoppas jag kan rädda övriga plantor!!!

Hur ser man skillnad på gråmögel och potatisbladmögel??? (Trodde det var samma sak :-)

Hittade iaf ett ställe där man kan köpa BINAB på postorder. De tar 650 SEK för ett halvkilo + frakt....

Biobasiq Sverige AB
hemsida: www.biobasiq.se
e-mail: sven@biobasiq.se

Braxengränd 3
312 33 Laholm
Sverige
Tel +46 430 711 65
Fax +46 430 711 65
Lofvet
Hittade följande lilla text angående äppelodling, bode väl funka även på tomater? Skall man peta i lite kalk i krukorna måntro?

"Kalcium stärker cellväggarna

Fruktens försörjning med kalcium är
komplicerad. Under de första sex veckorna
efter befruktningen försörjs frukten
via xylemet, den vattentransporterande
ledningsvävnaden i stammen.
Denna period sammanfaller med
celldelningsfasen i frukten.
Efter det att celldelningen är avslutad
tillförs kalcium tillsammans med kolhydrater
från bladen via floemet, den
andra typen av ledningsvävnad. Kalcium
är emellertid nästan orörligt i
floemet. Frukten expanderar samtidigt
kraftigt, vilket betyder att äpplenas
kalciuminnehåll späds ut om inte frukten
behandlas med kalciumlösning.
När mängden kalcium i fruktköttet ökar,
ökar också mängden kalcium bundet i
cellväggarna och bindningarna mellan
polygakturonsyrorna (långa kedjor av
kolhydrater) stärks. Detta leder i sin tur
till att resistensen hos fruktvävnaden
mot svamparnas enzym polygakturonas
blir starkare. Därmed ökar också motståndskraften
mot angrepp av svampsjukdomar."

KÄLLA: www2.slu.se/forskning/fakta/ faktatradgard/pdf99/Tr.99-08.pdf
Åsa, mälardalen zon 2
Potatisbladmöglet går bara på tomat och potatis, gråmögel kan gå på alla örtartade växter. Gråmöglet brukar inte ställa till så stor skada och man kan lätt begränsa svampen, potatisbladmöglet är aggressivare. Gråmöglet sprider sig enbart med konidier (könlös förökning) och bildar inte sporer. (gråmöglets konidier är lätta att känna igen ifall man har tillgång till ett mikroskop.
http://helios.bto.ed.ac.uk/bto/microbes/botrytis.jpg

Annars kan ju skadorna se ganska snarlika ut ifall man bara tittar på bladen. Man kan hitta lite bilder på googles bildsökning ifall man använder engelska uttryck


Gråmögel = Botrytis (man hittar även en del om man använder uttrycket gray mold)

Potatisbladmögel = late blight
Lofvet
Jag kommer inte kunna göra slut på all BINAB-T (500 gram) eftersom hållbarhetstiden bara är cirak två år och jag bara kommer att göra slut på kanske 25 gram per säsong. Så om det är någon som vill köpa en mindre påse (typ 25 gram?) med vitt pulver (ekologiska svampkulturer som motverkar skadliga svampar på tomaterna/gurkorna) så är det bara att höra av sig.

Det går att läsa mer om BINAB T på andra sidor på webben.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon