Full version: Beskära Krikonträd
renate
Jag har ett jättestort Krikonträd med flera stammar. Tyvärr skuter det massor med rotskott även på grannens tomt.De bryr sig inte men jag vill såger ner en del grenar.Jag tänker ringbarker de först,hur lång tid tar det innan jag kan såger ner de utan att får ännu mer rotskott.Eller är det så att jag måste ta ner hela trädet?Dvs tar död på hela trädet för att slipper rotskotten.
Cilla
Krikon är en riktig överlevnadsväxt. Rotskotten på grannens tomt blir du av med genom att antingen ringbarka trädet och alla rotskott, vänta ett eller ett par-tre år till dess allt är helt dött och sedan fälla allt. Alternativt gräver du ett dike mellan dig och grannen, sätter ned en rotstoppare. En sådan kan vara en smal men hård plastskiva, platonmatta eller dylikt.

Beskärning av kronan kan du göra från midsommar och fram till hösten. Gör du det på vårvintern eller våren stimulerar du ny skottbildning mest. All beskärning av krikon stimulerar nya rotskott, det har jag själv erfarit hos mig som snart bor i en krikonskog (fast sämre skog kan man ju ha!). Dock tycker jag inte det är så farligt jobbigt att knipsa av skotten.

Ringbarka gör man på hela träd, inte på grenar som man vill beskära.
renate
Tack för ditt svar Cilla,jag menade inte ringbarka grenarna, trädet har flera stammar,några av dem vill jag ta ner och ringbarka först.Hela trädet vill jag igentligen inte ta bort,det är ganskar fint.Det är rotskotten jag är så trött på,men som du säger; det går att håller efter.Grannen får lever med skotten,jag har hans nässel och kirskålskog i ett hörn. De får plocka krikon på hösten. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon