noora
Vi har fyra små björkar som formklippts av förra ägaren av huset. Träden är ett par meter höga och kronorna är klippta till bollar. Nu börjar de skjuta nya skott och se lite "rufsiga" ut. Är det någon som vet när på året är det lämpligast att "trimma" formklippta björkar? Jag har hört att de kan sava ihjäl sig om det sker vid fel tid på året unsure.gif
Big Gardener
Formklippningen bör du utföra på sommaren (juli-september) när björkarna är i tillväxt. Savstigningen är stark i björk vilket gör den olämplig att beskära och klippa på vintern och våren. Det går naturligtvis att formklippa även på vintern, men är inte lämpligt. Savrinning innebär onödig energiförlust för trädet samt ökad risk för angrepp och frostskador.
noora
Tack för snabbt svar!

En relaterad fråga: Ska man vid formklippning klippa kronan så att den behåller sin storlek, eller ska man låta bollen "växa" en aning varje år? Jag tycker att de har en ganska lagom storlek just nu, men det kan ju inte fungera i längden att tvinga kronan att vara såpass liten?!? Kommer stammen att växa långsammare om kronan hålls tillbaka?
Hannele
CITAT (noora @ 27-06-2005, 16:17)
Ska man vid formklippning klippa kronan så att den behåller sin storlek, eller ska man låta bollen "växa" en aning varje år?

Det är bra början, man kan ju justera efteråt.
Jag har kapat av stammen. Det tog mej många år, att få min asp-boll tät och fin.
Jag låter inte min asp bli större, den är ca 2 meter hög efter 15 år.
(Mina björkar är små ännu, jag börjar formklippningen ganska tidigt.)

Jag har sett en kub-formad björk också.
Big Gardener
Det finns ingen anledning att släppa efter och låta den bli större. Skulle man sedan ångra sig och vilja kapa in den igen tillfogar man björken mer skada än nödvändigt. Håll strickt den ursprungliga formen och släpp inte efter.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 28-06-2005, 08:40)
Skulle man sedan ångra sig och vilja kapa in den igen tillfogar man björken mer skada än nödvändigt.

På ett ungt träd kan man kapa av stammen, om man ser att den åker i väg för mycket i höjden. Sedan gäller det att behålla formen och inte låta den växa större. När löven har spruckit, savar inte björken mer. Runt midsommar är bra tid att beskära.

Stammmen avkapad.
Big Gardener
....som sagt....mer skada än nödvändigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon