Vicke
En av mina rosablommiga jordgubbsplantor har haft som mest runt 10 blommor samtidigt och nu har den massor med utblommade "sådana" som ska utvecklas till bär. Orkar den med allt det (så att den får ett bär i taget) eller borde man nypa bort några av dem?
Och vad innebär det om det ser lite svart ut i mitten på en "sån", blir det inget bär av den då?

"Sådana", det är det som finns kvar när en blomma blommat färdigt och som ska utvecklas till jordgubbe, jag vet inte vad det heter. tongue.gif Inte en kart utan det som blir till en kart så småningom.
Muguet
Jag har visserligen Smulgubbar, men har då aldrig gallra, alla bär mognar fint.
Men jag undrar; du skriver "rosablommande" blir de ätbara? Jag har fått för mig att de bara är prydnadsväxter eller är det rosa smultronblommor???
blink.gif wink.gif
Vicke
Jag har för mig att de fick bär som jag åt förra året.. laugh.gif
Ska de inte få bär alltså??

Hur många olika jordgubbssorter finns det egentligen i Norden? Jag har ett par, däribland de rosa, som jag inte vet vad det är för sort. Vore kul att veta, men det kanske inte går. Ska gå ut och fota den rosablommiga snart i alla fall.
Muguet
Förlåt det är smultron jag pratar om, den får bär men de är inte ätliga (smakar urk)
Jag vet inte hur många olika sorters jordgubbar det finn, men så där hemskt många är det nog inte. Det går säkert att leta upp någonstans.
Smulgubbar är en korsning mellan Smultron och Jorgubbar, både i smak och utseende.
Vicke
Alla de andra plantorna inklusive smultronen har börjat få kartar och några av jordgubbarnas bär är mogna. Polka och Solprins har massor med kartar och bär fast de är första året i landet. Dessa rosa fick jag 2004 tillsammans med den andra okända plantan så jag trodde den skulle vara mer produktiv än de nya jag köpte som små eftersom den är äldre men icke. Är den bara sen?
Alla planterades i nya landet 5.6.2005.

Klicka på bilderna för att se dem i större format. Kanske någon kännare kan våga sig på att sortbestämma de jag är fundersam över?

Så här moget är Polka-bäret redan. Har 4 plantor Polka och allihopa har kartar.

Samma Polka

Här är då en av "problemplantorna", den större. Rosablommig. Vilken sort?

Såhär ser de f.d. blommorna ut på den rosablommiga plantan.

Den här vet jag inte vad det är för sort. Den är kraftig och robust och har vita blommor. Jag fick den 2004 i en liten planteringslåda. Vet ni? Kan det vara Polka som de jag köpte?

Så här ser kartarna ut på "X".

Det här måste väl vara smultron? Vilken sort kan det vara? Den har små vita blommor och själva bladverket är yvigt.
Vicke
Ser ni förresten några sjukdomar eller liknande på dem? Den rosa ser ju lite medtagen ut (vad är det för små fläckar den har på bladen?) fast de andra verkar pigga.
Vicke
Rosablommiga plantan själv blev den första att svara på frågan om det skulle komma bär tongue.gif Visst kom det, men de var inte speciellt goda. Få se om det kommer ännu fler.
susan.e
Jag har aldrig fått annat än några väldigt torra och förkrympta bär på mina rosablommande jordgubbsplantor. Har dem bara till dekoration.
Fenja
CITAT (susan.e @ 16-07-2005, 11:37)
Jag har aldrig fått annat än några väldigt torra och förkrympta bär på mina rosablommande jordgubbsplantor. Har dem bara till dekoration.

Jag får knallorange, relativt små och mycket välsmakande bär på mina prydnadsjordgubbar.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon