calleh
Jag undrar vad som kan ha hänt med mitt äppelträd. Det blommade väldigt vackert men utan några blad. Nu har blommorna försvunnit och några få blad börjar spira. Jag har sett två skador i barken; en vid marken och en i första klykan / förgreningen. Jag hörde på radion att det kan vara ett svampangrepp som orsakar dessa symptom och att det bara är att ta bort trädet.

Alla tips mottages tacksamt

/calle
Micke
Kanske du kunde ge lite mer information av typen hur gammalt/ungt och stort/litet ditt äppelträd är? Vilken zon har du, hurdan är marken trädet står i, läget, etc.?

Kan dock ge lite hopp, har en granne som var bekymrad över att hans gamla bärapel såg mer än halvdöd ut men jag gav rådet att vi väntar och ser ännu en tid - och nu ser det faktiskt inte ens halvdött ut längre. Kala och till synes döda grenar har fått nytt liv. Men det skedde förstås redan för en månad sedan...

Micke
calleh
Jag bor i Södermanland, zon 2?! Trädet är c:a tolv år gammalt och kanske två meter högt. Det har givit rikligt med frukt fram till förrförra året. Förra året blommade det rikligt, som i år, men gav bara ett fåtal frukter. De var fläckiga, men goda. Det har varit katternas favorit till klovässare, men även om barken är något ankommen har de inte klöst hål på den.

/calle
Cilla
Detta kan vara en angripare och det kan vara stamskada som stryper näringstillförseln. Man måste se närbilder på blad + stam för att kunna avgöra. Kanske var det fruktträdkräfta du hörde om på radion. Den blir dödlig på grenar där såren omsluter grenen/stammen.

För att stärka trädet och ge det bäst chanser - luckra jorden under kronan och vattna.

Du ser mer om detta + kräfta på min sajt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon