Kerstin
I våras ympade jag två grundstammar (B-stam för lerjord) med ympkvistar av Filippa som barkymp. Krukorna med stammarna har stått i morgonsol och ymparna har haft plastpåse med hål som skydd mot uttorkning. Båda ymparna har börjat grönska i knopparna men nu har de största bladen torkat in. Grundstammarna bryter nu med flera kraftiga skott och jag blir inte klok på om de ska får vara kvar eller om de tar kraft från ympen och bör tas bort. Jag har letat i Anton Nilssons ympbok bl.a. men hittar inget svar när det gäller ymp på grundstammar.

Jag känner mig lite stolt över att ha fått liv i ymparna och vill verkligen få dem att leva vidare!
Katarina H
Har du någon bild på trädet och ymparna? Troligen tar de andra skotten kraft från ymparna, men det är svårt att säga utan att se bild på trädet.
Åsa, mälardalen zon 2
Skotten från grundstammen brukar jag ta bort när jag har ympat på grundstammar, så all kraft ska gå till ympen annars finns det nog risk för att ympen aborteras.
Kerstin
Ingen bild just nu!

Jag råkade klicka på kamerasymbolen istället för "?" och har varken bild eller album, men det är kanske dags att skaffa album.

Jag är imponerad av de snabba svaren och tackar för hjälpen! Imorgon går jag ut och knipsar skotten.
Cilla
Japp, knipsa bort skotten. De tar mycket tydligt kraft från ympen. Jag har fått åtskilliga ympar övervuxna av grundstamsskott när jag inte varit hemma. Ymen har svårare att få energi det första året - svårare än grundstamsskotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon