Hannele
Grannen gnäller, att vår vackra rönn tjäl deras utsikt.
Jag kan inte komma på, hur jag skulle kunna korta ner den, utan att det växer "häxkvastar"?
Jag har stammat upp den lite för att framhäva den vackra stammen.
(Förmodligen kan jag inte göra grannen nöjd, för jag
tycker att rönnen gömmer även den andre grannens fula tak.)
Finns det något vettig att göra? Jag kan inte komma på.

KURT
Det går säkert att glesa ur kronan, genom att ta bort enstaka grenar. Men det skulle inte jag ha gjort, grannar klagar alltid, det är inget att bry sig om.
Betty
Håller med Kurt där, grannen får lov att "gilla läget". smile.gif
Big Gardener
Visst går det bra att glesa ut enstaka grenar, men kronan kommer ju ändå att vara kvar där. Jag tvivlar på att grannen nöjer sig förrän trädet är väck.
Cilla
Rönnar som växer så där blir veka och mindre vindtåliga när man glesar ut dem. Sättet att undvika häxkvastar är att beskära i grenkrage, eller att ta bort något eller några av rönnarna från basen.

Jag tror inte heller att en urglesning gör grannen mycket gladare. För att göra något kanske du kan spänna samman stammarna med mycket brett band med mjukt tyg under, så att soltiden den skymmer blir kortare. Eller erbjuda grannen något helt annat som han/hon kan tycka är intressant.

Det är lite lustigt med våra värderingar i trädgårdsvärlden. Att säga till en granne att man tycker hans tak gör ens utsikt ful och att be honom att lägga nytt är en skymf. Men att säga till en granne att hans träd är helfula och be honom ta bort dem är helt OK.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon