Sommartorparn
Skulle vilja ha en liten roshäck på framsidan. Det är en L-formad sträcka där L-ets kortare del är ca 3-4 meter och den längre sträckan ca 5-6 meter. Häcken ska gå i tomtgränsen (L-ets längre del) men planteras in en bit så att inte grenar hugger tag i förbipasserande fordon. Inte heller får det komma upp rotskott på andra sidan tomtgränsen.

Häcken ska vara så hög så att man inte kan se över den (2-3 m?). Och buskig så att man inte ser igenom den. Rosorna ska gärna ha lång blomning eller någon annan fördel som gör att dom pryder sin plats större delen av året. Dofta ska dom, även om inte alla behöver göra det.

Problemet är att de rosor som blir så där höga och buskiga också verkar bli väldigt breda. Avståndet mellan huset och tomtgränsen är nog bara en 5-6 meter och man ska kunna gå (gärna sitta) mellan huset och häcken. Vad jag behöver är tips på rosor som blir höga men utan att bli yviga på bredden.

Har tänkt på möjligheten att spaljera rosor, men vill helst inte införa nya 'måste sysslor' i min trädgård (uppbinding o sånt).

Har ni tips? rolleyes.gif
Sommartorparn
Det kanske inte finns några sådana buskar?
Åsa, mälardalen zon 2
Många rugosarosor som används i häckar tycker jag har ganska upprätt växtsätt = de blir lite smalare än många andra rosor som har grenar som böjer sig utåt i sidorna.

Det finns fler rugosor än Hansa.

ex. Nejlikrosen F.J. Grootendorst tycker jag är fin och den ska kunna bli 1,5-2m blommar länge doftar tyvärr just inget men man kan ju blanda lite olika sorter och då gör det ju inget om några saknar doft.


Kanske man även kan testa vanliga buskrosor som remonterar de brukar klara lite hårdare beskärning så man kanske kan lyckas klippa dem smalare.
Ophelia
Rekommenderar dig att läsa "Rosor för nordiska trädgårdar" del 2 av L-Å Gustavsson. Där finns tips på olika buskar som kan passa som häck, både friväxande och klippta. Kanske hittar du någon som passar dig och dina önskemål.

Lycka till!
Sommartorparn
Tack för tipsen. Rugosarosorna ska jag titta närmare på. Annars verkar det att den ros som passar bäst med sitt upprätta växtsätt och sin långa blomning är Aloha. Men tyvärr har jag den redan på annan plats och man vill ju förnya sig lite också....

Två frågor till om detta:

Om man vill gräva ner en barriär mot rosors rotskott, hur djup bör den vara?

Finns det några konventioner om att man bör plantera rosor av samma slag tillsammans (exempelvis rugosor med rugosor, mossrosor med mossrosor, etc.) eller kan man blanda hur som helst? Tänker egentligen mindre på konventionerna än på hur det blir snyggt med likartat/olikartat växtsätt.
Cilla
Du Sommartorparn - kolla i AOTs rosforum och slå på roshäck. Där finns rostokarna som gjort det mesta med rosor. Några finns här också, men just häck har diskuterats flera gånger på senaste tiden där. www.alltomtradgard.se och sedan rosforum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon