lolo
Hej! Ifjol köpte vi ett äppelträd av sorten Malus rescue, även kallat barnäpple. Det växer fint, har hittills haft små, små angrepp av bladlöss men de har jag konsekvent spolat bort med vatten. Även ett litet slags spindelväv har upptäckts på en gren som jag också försökt spola bort, kan vara nån spindel eller kanske en sån där äppelvecklare eller vad de heter. Trädet ser som helhet väldigt fint ut, bladen är gröna, hela och fina och det kommer frukt också. Min fråga är: Hur sköter vi trädet nu till äppelskörd? SKa det vattnas väldigt mycket nu som ungträd i denna värme (27 grader idag) och isåfall hur mycket? Har vattnat dem med 10 liters kannan varje kväll på slutet - är det nödvändigt?
Rossi
Vet inte hur MAN ska göra men är trädet så ungt så hade JAG hjälpt till med vattning men jag tror inte att man ska gå och småskvätta 10 liter varje kväll. Själv hade jag istället gett mycket mer vatten men en gång i veckan.

Lycka till! smile.gif
Cilla
Hur mycket man vattnar beror på vilken jord man har osv. Har man lätt sandjord kan det vara bra med 10 liter per dag, har man mer lerjord är det bättre med 10-20 mm i veckan med stril.

Att vattna ett ungt träd är viktigt, särskilt om det bär frukt. Att vattna är viktigare än precis hur man gör det, är min erfarenhet.
Rossi
CITAT (Cilla @ 07-07-2005, 10:44)
Hur mycket man vattnar beror på vilken jord man har osv. Har man lätt sandjord kan det vara bra med 10 liter per dag, har man mer lerjord är det bättre med 10-20 mm i veckan med stril.

Ja, just det! Glömde säga att vi har styv lerjord.
lolo
Vi har ganska styv lerjord, så fukten hålls kvar länge i allmänhet i jorden. Ska inte vattna så ofta i fortsättningen... Tack för era råd! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon