Full version: Vintergrön häck
Sanne78
Vi och vår granne försöker komma överens om något vi kan ha i tomtgräns. Vi funderar nu på en vintergrön häck. Vad finns det då att välja på?
Vintergrön liguster
Idegran (kanske inte det bästa då grannen har två små barn)
Tuja

Vilken av dem växer snabbast? Vilken blir tätast?

Finns det andra alternativ på täta, vintergröna häckar som man kan hålla kring 1,8 m höga och som inte blir för breda. Vi bor i nord östra skåne.

Kom gärna med tips förslag och bilder!
Åsa, mälardalen zon 2
Det som växer snabbast är thuja (och den fortsätter växa snabbt även efter den nått önskad höjd). Thuja klarar klippning ganska bra.

Vintergrön liguster är ofta sisådär vintergröna det beror på om man hittar en bra plantskola som har bra koll på att det är rätta sorter och kloner. liguster släpps bara upp 15-20cm i höjd per år så snabbt blir den inte hög.

Idegran växer oftast inte så hemskt snabbt. Det finns sorter utan bär ifall man är rädd för att grannens ungar ska bli förgiftade även om ungar faktiskt inte brukar bli förgiftade av växter det är mer farligt för barn att vistas inomhus där det finns diskmedel, toarent mm. än i en trädgård där det finns idegran ifall man tittar på giftinformationens statistik. (Även thuja och liguster är giftiga så ska man utesluta alla vintergröna växter som är giftiga så blir det nog inget att välja mellan)

Avenbokshäckar verkar trivas i skåne, kan hållas smal och klippas i önskad form men jag vet inte om man ska kalla den vintergrön snarare vinterbrun, de gamla bruna bladen sitter kvar under vintern och trillar inte förren till våren.

Andra vintergröna häckar för skåneklimat är som kan vara alternativ är

Buxbom
Järnek
MrNorth
rödbladig smällspirea är också väldigt fin om man vill ha nåt som bryter gräsmattan... har för mig den är vinter "grön"

/henrik
Ingo
CITAT (MrNorth @ 13-07-2005, 14:51)
rödbladig smällspirea är också väldigt fin om man vill ha nåt som bryter gräsmattan... har för mig den är vinter "grön"

/henrik

Nej, den fäller alla bladen, åtminstone i zon III (och jag har inte hört att det ska vara annorlunda annorstädes).

För övrigt: Som häck undrar jag om rödbladig smällspirea (physocarpus opulifolia 'Diabolo') kan funka som annat än friväxande. På hård beskärnings svarar den med att skjuta mycket långa och kraftiga skott - den förgrenar sig alltså inte så mycket som man skulle önska för att den ska funka som klippt häck. Men jag har inte prövat så vem vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon