Full version: Oönskad länn
Della
Vi har en syrenhäck som håller på att slås ut av lönn!
Någon som har ett bra tips på hur man får bukt med lönn??

Hälsn
/Della

"Oönskad LÖNN" skulle det ju stå... biggrin.gif
Hannele
Tja, jag skulle formklippa den till lollipop.

Eller uppstammat som i häcken på Sofieros parkering:



Eller som i den breda häcken i Viborg, Danmark:

KURT
Så en häck kan alltså mycket väl samexistera med en lönn. Man kan dock behöva hjälpa till med vatten när det är som torrast.
Gossen Ruda
Två svar har du fått som andas "gilla läget". biggrin.gif Jag hade antingen ringbarkat alla skott eller kapat dom och penslat stubbarna med koncentrerad Roundup.
Sommartorparn
Ringbarka och låt dom självdö innan du tar bort dom. Undvik att det händer igen genom att dra upp småplantorna. Rönn är en hejare på att sprida sig med frön.
Cilla
Det är lätt att läsa fel på rönn och lönn. Rönn kan sprida sig med rotskott, medan jag inte sett lönn göra det. Däremot är lönn duktiga på att fröså sig.

Stubbskott är vad jag kan komma på inte vanliga hos lönn. I en häck skulle jag inte vara rädd att ta ned dem helt. Kommer mot förmodan stubbskott kan du ringbarka dem och låta dem självdö.

Roundup eller andra glyfosatprodukter för att få bort lönn är exempel på helt onödig användning av växtgifter i trädgårdssammanhang.
lilla mamma
Gossen ruda, nu sade du ett fult namn biggrin.gif laugh.gif
Karin i Västergötland
Lönn sprider sig helt maniskt med frön. När de är små kan man lätt dra upp dem; är de större får man ta till sekatören. Jag brukar aldrig få rotskott efter att jag har kapat bort lönnar - alldeles utan vare sig RoundUp eller ringbarkning. Nya fröplantor däremot lär du inte slippa så länge det finna andra lönnar i närheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon