Lars A
Ligustern skall ju vara vindtålig. Kan kanske LIgustern användas som vindskyddande häck. Då den är städesgrön borde den ge bättre lä än andra som tappar bladen. Vill dock inte ha en klippt häck utan mer ett buskage.
Har aldrig sätt liguster som växer fritt. Kan en starkväxande sort bilda ett tätt vindskyddande buskage på 2-3 meter med tiden. I Skåne Zon 1 - 2.
violina
Ja det blir en rejäl buske. Om man inte klipper den får den ju blommor och svarta bär också. Har för mig att de är giftiga. Men man behöver ju inte smaka. Fast det där med att vissa är vintergröna ska man nog ta med en nypa salt. En bekant planterade en vintergrön sort men det var si och så med det. Vilket fall som helst är det en bra buske tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de är sisådär vintergröna + jag tycker de blir ganska spretiga i växtsättet när de får växa fritt.
Hannele
Om du inte vill klippa och gillar vintergrönt, så är nog järnek, Ilex meserveae, zon 4-5, vackrare.
Om du köper mest honplantor, blir det vackra röda bär också.
Men tätast blir det, om man beskär.
Lagerhägg är vintergrön friväxande buske, men billigt blir det inte som häck.
pusillus
Min Liguster får någon typ av gråmögel varje år.Den brukar komma i juli någon gång, och stannar säsongen ut. Jag tycker de flesta som jag sett i trakten Zon 3 har detta, o det är inte vackert precis.
Dessutom behåller den inte bladen... o är spretig.
Jag rekomenderar den inte.
Och vid närmare eftertanke så ligger den numera pyrt till hemma hos mej. wink.gif

Pusillus zon 3
Lars A
CITAT (pusillus @ 20-07-2005, 21:18)

Tack för svaren: LIguster kanske inte är någon höjdare.
tongue.gif
hörnbjörn
CITAT (violina @ 20-07-2005, 09:12)
Ja det blir en rejäl buske. Om man inte klipper den får den ju blommor och svarta bär också. Har för mig att de är giftiga. Men man behöver ju inte smaka. Fast det där med att vissa är vintergröna ska man nog ta med en nypa salt. En bekant planterade en vintergrön sort men det var si och så med det. Vilket fall som helst är det en bra buske tycker jag.

hej.

du skriver att om man inte klipper den så får den blommor och bär.

Jag planterade en ligusterhäck i höstas. Och för ett par veckor kom min besserwisser till mor wub.gif och tog häcksaxen och gav sig på häcken.Kommer den inte få några bär nu eller vad? jag är lite förvirrad.

anledningen till min oro är att vi har en son på 1½ år som nog kommer vilja pilla på bären om det nu kommer några tongue.gif

vore väldigt tacksam om det är nån som vet hur det egentligen står till med dom där bären. Har fått väldigt olika information beoende på vem man frågar.


Mvh
stefan
Åsa, mälardalen zon 2
Om man formklipper ligustern brukar det inte bli så mycket bär, har man missat klippa bort någon blomklase kan det dock hända att det kommer svarta bär (giftiga). Det är dock mycket ovanligt att små barn blir förgiftade av växter, de förgiftningsfall som brukar inträffa sker inomhus där det finns diskmedel, rengöringsmedel etc.
(de förgiftningsfall som finns hos giftinformationen där växter är inblandade handlar mera om tonåringar som testar alternativa droger)
Big Gardener
Ligusterbär smakar väldigt bittert, jag har själv provat. Få ungar med sans och smaksinnet i behåll tar bär, stoppar i munnen, tuggar och sväljer. Ännu färre gör om det flera gånger på rad. Skulle det hända är det inte värre än att man mår lite dåligt av det och kräks, men de innehåller inget allvarligt gift.

Det finns viktigare saker att oroa sig för som står i större proportion till faran. Användandet av cykelhjälm och allmän trafiksäkerhet t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon