Full version: Mutsu, zonproblem
anna_rispan
När jag gick på trädgårdsutbildninegn skulle vi ympa äppleträd. med mig från skolan fick jag så, en Mutsu o en Aroma.

Mustun läser jag att den klarar sig endast i zon I. Problemet är då att jag bor i zon III.

Ska jag slänga det?

Ska jag skänka det?

Eller kan jag försöka odla det vidare någonstans här där jag bor? Mot en vägg, som spaljerat eller??? Vilket läge isåfall?

Den står på grundstam B 396.
Big Gardener
Mutzu kan vara problematiskt men blir ett väldigt gott äpple i varma lägen, men kan bli värre i kalla lägen. Nyckelfaktorn är varma markförhållanden och lätt, varm jord. Har du lättare jord i ett varmare mikroklimat tror jag defentitivt du kan klara den i zon II. Dessutom ska man inte plocka den för tidigt utan låta den sitta kvar så länge som möjligt för att mogna.

När Mutzun står på tyngre jord blir den ofta liten och utvecklar inte sin sötma och gula färg ordentligt. Dessutom får den en vinaktig bismak som många upplever som obehaglig. Pricksjuka är också relativt vanligt på tyngre jordar för Mutzun
anna_rispan
Hmm, ska jag fråga runt om det är någon som bor på en stenig tomt eller räcker det att bygga upp ett stenröse själv??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon