Ewa L
Min granne har underbara bigarråer som han inte äter själv. Det tackar jag för! wub.gif
De har också självsått sig i flera ganska stora plantor 60-70 cm. Med tiden antar jag att han kommer att flytta sin väg och sälja sitt hus till någon som faktiskt äter frukten. sad.gif

Fråga: Är det någon idé att gräva upp en av döttrarna (självklart med hans tillstånd!), eller är de inte fröäkta eller vad det kan tänkas heta.
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta sötkörsbär/bigarråer är inte självfertila utan måste ha pollen från en annan sort så troligtvis blir de nya plantorna inte 100% lika moderplantan.
Ewa L
Mmhhm, <tänker>.
Han är definitivt den enda som har bigarråer, alla andra har surkörsbär. Det måste alltså vara de som pollinerar. Och då skulle de också pollinera "mitt" träd för det skulle bara flytta ca 50 m.

Erkänner: Jag förstår inte svaret. tongue.gif

Eller: Betyder det att plantorna inte är bigarråer utan körsbär? Definitivt överkurs för mig. laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Fågelbär och sötkörsbär är namnet på växten Prunus avium, vissa speciella namnsorter av Prunus avium kallas för bigarråer så sötkörsbär och bigarråer är samma sak.

Enligt virtuella floran ska tydligen sötkörsbär och surkörsbär kunna korsa sig så det kan nog hända att de nya plantorna kan bli en blandning av söt och surkörsbär.
Hannele
CITAT (Ewa L @ 21-07-2005, 11:15)
Fråga: Är det någon idé att gräva upp en av döttrarna

Våra självsådda små träd har gett samma söta bär som 'mamman'.
KURT
CITAT (Hannele @ 21-07-2005, 12:17)
CITAT (Ewa L @ 21-07-2005, 11:15)
Fråga: Är det någon idé att gräva upp en av döttrarna

Våra självsådda små träd har gett samma söta bär som 'mamman'.

Men är det verkligen bigarråer? Det finns ju många surkörsbär som är tämligen söta, och som det går utmärkt att föröka med rotskott eller med kärnsådd. Jag tycker aldrig att bigarråer ens ger rotskott?
Ewa L
CITAT (KURT @ 21-07-2005, 12:27)
Men är det verkligen bigarråer? Det finns ju många surkörsbär som är tämligen söta, och som det går utmärkt att föröka med rotskott eller med kärnsådd. Jag tycker aldrig att bigarråer ens ger rotskott?

Jag vet faktiskt inte om det verkligen är bigarråer, är definitivt ingen expert på ämnet. Det är närmast frukten och köttets ljusa färg, mognadstiden och sötman som gjort att jag i det närmaste tagit det för givet. Söta är de i alla fall! wub.gif
Spelar det någon roll om det är sötkörsbär eller bigarrå? unsure.gif Jag menar: Gör det någon skillnad?

Det är nog inte rotskott. Trädet står i klippt gräsmatta och där finns inga plantor. Några meter därifrån i högt, oklippt gräs finns plantorna. Jag tror att de kommer från kärnorna. Fåglarna och jag brukar slåss om bären. "Skata som skata" biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon