Full version: Citronkärneplanta
Ronja_1
Hej allihop!
Vill dela med mej av vad vår citronkärneplanta varit med om.
Den var två år i vintras och fick spinn, så vi tog och kastade den på komposten (det var runt jultiden)
När min gubbe skulle vända komposten nu i juni så låg citronen där med gröna, friska blad.
Vi tog in den då vid midsommar (efter hela kalla vintern ute) och den har aldrig varit så fin som den är nu.
Kan man månne få den att blomma också? tongue.gif
kristerh
Vilken tur du har, det måste vara en väldigt aktiv kompost med mycket värme eftersom den klarat vintern wink.gif
Blomningen kan dröja många år, om den ens kommer att blomma, jag har en 35 årig som aldrig blommat wink.gif
krister
Ronja_1
Tack Krister för ditt svar. Hur stor är din citronplanta efter 35 år? Har varit inne och kollat i ditt fotoalbum biggrin.gif
Har tyvärr ingen kamera så jag kan inte visa upp citronplantan.

Jag har försökt mej på bonsai, men vet inte riktigt hur jag skall göra.
Har två Benjamin-fikusar som är ca 40 cm i höjd, böjda stammar (vedartade) och små blad. Nu börjar tyvärr bladen bli större och större.
De är ca 10 år gamla. Skall jag nypa av bladen i fortsättningen också?
mvh Ronja
kristerh
CITAT (Ronja_1 @ 23-07-2005, 13:56)
Tack Krister för ditt svar. Hur stor är din citronplanta Jag har försökt mej på bonsai, men vet inte riktigt hur jag skall göra.
Har två Benjamin-fikusar som är ca 40 cm i höjd, böjda stammar (vedartade) och små blad. Nu börjar tyvärr bladen bli större och större.
De är ca 10 år gamla. Skall jag nypa av bladen i fortsättningen också?
mvh Ronja

Citronen (den gamla) är inte så hög pga att jag klippt den eftersom jag ville ha den som bonsai, den är ca 50cm hög och grovleken på stammen är ca 15 cm i diameter, du kan nog fortsätta nypa dina fikusar i fortsättningen oxså, men om det är en vanlig storblommig benjamin så är det svårt att få små blad på den, men om det är en av dessa småbladiga kan du bara klippa bort de stora bladen, skenar de i väg och växer för mycket kan du klippa rötterna lite, då växer de inte så kraftigt, samma sak gör man med bonsaier, som jag inte tycker är så mycket svårare att sköta än vanliga krukväxter wink.gif de vill inte ha för kraftig jord, lite sandblandad jord, jämn vattning med svaga gödselgivor då och då, man formar dem genom klippning av rötter, grenar, ev kan man linda grenarna med nån lättböjlig metalltråd av koppar eller aluminium.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon