Full version: Uppstammade fuchsior
Carex
Jag vill bara berätta hur glad jag är över mina två uppstammade fuchsior!
Har två stycken den ena är en och tio, den andra närmar sig snart min längd som jag bestämt ska bli den slutgiltiga (ung. en och sjuttio) Den är väldigt fin och frodig, har röda fyllda blommor:D
Den andra är ett litet mysterium som snart kommer lösa sig, förra säsongen stammade den villigt upp sig själv, jag bara fortsatte i år, har aldrig sett den blomma men nu är det knoppar på väg!
Dock misstänker jag att den röda är en hängande form, men det kan väl inte bli värre än att den får finna sig i att ha ett stöd i livet;)
Jag vill ge ett roligt tips till alla er som stammar era fuchsior, låt dem bli lite högre! Tacka vet jag att kunna sitta under dem!:D
kristerh
vad kul, har du inga bilder på dem? De hängande varianterna går utmärkt att stamma.
krister
Carex
Bilder kommer när kameran kommer hem från reparationen!
Ann-Christine
Jag stammade upp en fuchsia för några år sen men tyvär så regnade den sönder, hela kronan gick av "snyft". Och jag som var så stolt över den. Men jag får väl ta nya tag och försöka igen nån gång
kellysblues
kristerh (och/eller andra som kan tänkas veta):
Hur bär man sig åt för att stamma upp en hängande? På min (förvisso ganska lilla, än så länge) fuschia hänger det bara några grenar över kanten på krukan, förstår inte hur det skulle kunna bli stam av någon av dem, men skulle gärna vilja försöka mig på att stamma upp den.
kristerh
CITAT (kellysblues @ 01-08-2005, 08:37)
kristerh (och/eller andra som kan tänkas veta):
Hur bär man sig åt för att stamma upp en hängande? På min (förvisso ganska lilla, än så länge) fuschia hänger det bara några grenar över kanten på krukan, förstår inte hur det skulle kunna bli stam av någon av dem, men skulle gärna vilja försöka mig på att stamma upp den.

Du får börja med en stickling, alt ta ett av skotten och binda fast det på en pinne och klippa av sidogrenarna och blommorna och på så sätt tvinga den att växa uppåt, men dete fungerar nog bäst på en stickling eftersom den är "växsugen" etablerade fuchsior tror jag inte är så växtvilliga, har inte testat själv men tror inte att det fungerar med gamla wink.gif
krister
inglew
HAr också testat att stamma för första gången i sommar och har tre fina exemplar. Hur gör jag när jag övervintrar dem första vintern?
Carex
Beror på hur stora de är, är de fortfarande örtartade, dvs inte förvedade ska de förvaras ljust och frostfritt. Är de däremot vedartade så kan du förvara dem mörkt och frostfritt och bara ge dem vatten ibland (hur ofta får någon annan svara på, men mina får iaf några gånger under vintern)
Om du förvarar dem ljus så växer de ju fortfarande fast långsammare så då ska de ha vatten oftare, se upp med angrepp från ohyra på vintern!
Om de får ha det ljus är det inte alls ovanligt at de blommar med vinterbleka blommor ibland.
Carex
Glömde att säga att om du söker runt lite på nätet så hittar du säkert fler övervintringsalternativ och mer utförliga beskrivningar än jag fick plats med här.
Lycka till, det är inte svårt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon