AndreasBlomquist
Jag var för ett par dagar sen hemma hos min svåger och förundrades som vanligt över hans "bambu"-liknande bestånd i ena hörnet av trädgården.
Tyvärr har jag ingen bild på växten ännu men jag ska komma ihåg kamera tills nästa gång.

Stammen ser i vilket fall som helst ut som en bambu, den är ihålig och indelad i "sektioner". Cirka 4-8 cm i diameter. Nu är den ungefär 4 meter hög, vilket den vuxit i år, för varje vår klipper de ner allt till marknivå.
Bladen är STORA, cirka 40-60 cm långa och ungefär 20-35 cm breda.

Fantasiskt fin är den i alla fall. Någon som har en aning om vad detta kan vara?
wolkenkrabber
jätte slide,

Fakta om jätte sliden
AndreasBlomquist
Tack, den är det!

Funkar det att gräva upp en del från min svåger och plantera i min trädgård och i så fall, hur begränsar man den bäst eftersom den har underjordiska utlöpare? Jag skulle vilja ha ett par kvadratmeter av denna besten! smile.gif
KURT
CITAT (AndreasBlomquist @ 27-07-2005, 17:47)
Tack, den är det!

Funkar det att gräva upp en del från min svåger och plantera i min trädgård och i så fall, hur begränsar man den bäst eftersom den har underjordiska utlöpare? Jag skulle vilja ha ett par kvadratmeter av denna besten! smile.gif

Man måste gräva ner någon form av hink eller tunna och plantera i. Slideväxterna tillhör de växter som är allra mest effektiva på att sprida sig med utlöpare och många har ångrat att de har tagit in dem i trädgården.
noora
Vi har slide i trädgården (parkslide kanske, eftersom den "bara" är 2 meter hög). Jag var först rädd att den skulle sprida sig, men hittills har den verkat ganska snäll. En klunge står mitt i gräsmattan, vilket gör det lätt att köra över oönskade skott med gräsklipparen. Vi har även några stjälkar vid tomtgränsen, och de verkar hålla sig på plats rätt bra. Den växer fort, men inte så fort att man inte hinner klippa bort oönskade rotskott smile.gif
mulle
Den är snäll länge men sen är den bara ett pain in the a-s...
mad.gif mad.gif mad.gif
Jag hade/har en som arv efter förra ägaren. I över tio år stod den som en vacker buske, växte upp snabbt och var dekorativ också under vintern med rimfrost i de döda men stadiga grenarna.
Förra sommaren fick den fnatt. In bland rosorna för att leka kurragömma, under stenläggningen för att på pin kiv puffa upp också stora stenar.
Flera meter for den och straffet uteblev inte - den grävdes upp i våras.
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Jisses vilken rotstock...
Och tror ni att den försvann? Nix!
Jag kämpar fortfarande...
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon