Full version: konservburkar?
kellysblues
Såg eller hörde nånstans om tomma konservburkar som krukor, och tyckte det lät som en kul idé. Det borde ju gå fint, tycker jag, har det varit mat i dem borde de väl inte vara någon fara för växterna heller. Eller? Nån som vet?
mulle
Jag har odlat mycket och länge i konservburkar och ingen växt har tagit skada! Och tänk på medelhavet där det hamnar en pelargon i varje tom konservburk!
Mulle
KURT
I Lena israelsson bok cityodling finns det många exempel på blommor odlade i konservburkar. Se bara till att det är hål i botten och se till att det inte finns några vassa kanter.
kristerh
CITAT (mulle @ 28-07-2005, 13:42)
Och tänk på medelhavet där det hamnar en pelargon i varje tom konservburk!
Mulle

Har jag missat nåt wink.gif har de konserverade pelargoner vid medelhavet biggrin.gif
krister
Jill-Ulrika
Jag odlar mina kryddväxter i tömda, tvättade och "avpapprade" konservburkar med hål i botten. Det har gått hur bra som helst. De klarade även en vecka utan vattning men så stod de ju på en bricka med vatten också:rolleyes:
Jag använder även förra årets något rostiga burkar det känns lite farligt med all rost men så snyggt.

I boken "Cityodling" tipsar Lena Israelsson även om storkökskonserver. Hon tycker man gott kan besöka nåt storkök för att där få tag på större 3 liters konservburkar. Vad jag vet har dessa sällan avtagbart papper och personligen vill jag undvika att ha några scan- och eldoradologgor på min balkong.

Istället vill jag tipsa om gamla konservburkar/kakburkar som ofta har betydligt tjusigare tryck ibland även inestat i plåten. De kan man lätt hitta om man kikar runt lite på sommarens auktioner och loppisar.

Annars är jag såld på sockerlådor och fina gamla svetslådor i trä. Köpte en svetslåda för 30 spänn häromdan och är jättenöjd. Tyvärr var auktionspriserna på de sockerlådor jag såg, hutlösa och gick på flera hundra kronor blink.gif
kellysblues
Tack för svaren! Målar alla konservburkar jag kan hitta med hobbylack i alla regnbågens färger nu. smile.gif Sen återstår att fundera ut vad man ska plantera i dem... wink.gif
kellysblues
Det fick bli smörgåskrasse. Måste ju prova, helst genast. :-)

brimak
Snyggt. Man kan skriva dit namn på det man odlar, ser också bra ut. Kan vara en bra ide om ska ge bort en växt i present. Lite råd om vattning kanske om mottagaren inte är så van. Muntliga tips glöms ofta bort.
arnek
Jag har också planterat i konservburkar och har upptäckt att det är ganska svårt att plantera om en växt som har vuxit på lite FRÅN konservburkar. Jag använder bara konservburkar nuförtiden som slutstation. Annars tycker jag att konservburkar ör ganska snygga...
Jill-Ulrika
CITAT (arnek @ 02-08-2005, 10:54)
Jag har också planterat i konservburkar och har upptäckt att det är ganska svårt att plantera om en växt som har vuxit på lite FRÅN konservburkar. Jag använder bara konservburkar nuförtiden som slutstation. Annars tycker jag att konservburkar ör ganska snygga...

Har också haft samma bekymmer och det slutade med att jag fick öppna botten på konservburken och trycka ut rotklumpen. Men det finns säkert nåt man kan göra med de rör som konservburkarna nu förvandlats till smile.gif
kellysblues
Beror det på formen? Rötterna sätter sig fast?
arnek
Jorden eller rotklumpen vill liksom inte följa med utan en hel del rötter har gått av för mig tyvärr. Jag tror det beror på koservburkarnas form som liksom håller kvar innehållet. /A
Susanna
I brist på omplanteringskärl satte jag i våras några av mina chilisar i ölburkar... rolleyes.gif Det var jättesvårt att få ut plantan sen när den skulle till en större kruka. Hjälpte inte ens att klippa upp burken, rötterna gick sönder mycket ändå. Fast nu är ju ölburkar väldigt smala förstås! tongue.gif
kellysblues
Aha. Då får jag se till att plantera sådant (som krasse) som inte ska flyttas. smile.gif Tack för hjälpen!
kellysblues
PS

elle
En sån himla bra idé---men varifrån får Ni konservburkar?
De enda jag *producerar* är små kattmatsburkar och ännu mindre tonfiskburkar!
Får väl lägga om kosthållet?

Eller finns det nåt *nyttigt* att köpa...så jag får några stora?
kellysblues
Jag gillar majskorn i salladen och bönor i maten. Det är väl hyfsat nyttigt? smile.gif
De burkarna är inte jättestora heller, men duger bra till sånt som krasse, ju.
astrid.m.s
Eftersom jag jobbar i ett mindre kök har jag tillgång till konservburkar. Brukar ta dem med pappersomslag. Kanske om det finns något kök (skola!) i närheten går det att fråga om de kan spara ihop några burkar.
Jag brukar använda dem som ytterkrukor ute på sommaren. Har aldrig målat dem men det var snyggt. biggrin.gif

På mitt jobb brukar de även vilja ha konservburkarna till förskola/fritidsavdelningen där de hittar på allt möjligt med burkarna.tongue.gif

I våras tog de ur bottnarna och gjorde vindspel som de satte upp i nåt träd. Ljudet blev ungefär som koskällor och blänkte fint i solen.
Kanske ett tips ni kan använda i er trädgård.wub.gif
Jill-Ulrika
CITAT (astrid.m.s @ 03-08-2005, 09:41)
Eftersom jag jobbar i ett mindre kök har jag tillgång till konservburkar. Brukar ta dem med pappersomslag. Kanske om det finns något kök (skola!) i närheten går det att fråga om de kan spara ihop några burkar.
Jag brukar använda dem som ytterkrukor ute på sommaren. Har aldrig målat dem men det var snyggt. biggrin.gif
...
I våras tog de ur bottnarna och gjorde vindspel som de satte upp i nåt träd. Ljudet blev ungefär som koskällor och blänkte fint i solen.
Kanske ett tips ni kan använda i er trädgård.wub.gif


Bra att veta att det även finns stora konservburkar med papper omkring. Men vad brukar de innehålla så man vet vilken typ av konservburkar man ska fråga efter. Annars kan man ju måla de stora burkarna som har trycket direkt i plåten rolleyes.gif

Funderade också ett tag på att göra ett vindspel av mina konservburkar utan botten. Fast det kanske skulle ge grannen (och efter ett tag även mig själv) "frispel" tongue.gif

Jag har även idé om att skära/såga upp ena sidan på burkarna och vika isär dem för att använda som flaskställ, hm undra om det skulle funka huh.gif smile.gif

Mer tips, detta är ju hur inspirerande som helst! wub.gif
yla
CITAT (elle @ 03-08-2005, 09:20)
En sån himla bra idé---men varifrån får Ni konservburkar?
De enda jag *producerar* är små kattmatsburkar och ännu mindre tonfiskburkar!
Får väl lägga om kosthållet?

Eller finns det nåt *nyttigt* att köpa...så jag får några stora?

ja majskolvar då har du kommit upp i storleken tongue.gif
elle
rolleyes.gif

Tack för tipsen! Får väl vara en snäll *svärmor* till svärdottern-som arbetar på dagis!
Majskolvar på *burk* låter inte aptitligt för mina smaklökar---alternativet är väl att köpa Bullens Pilsnerkorv i megaförpackning och BJUDA dagisbarnen på?
Pfaffan
Majskolvar på burk är väldigt smidig grillmat!
I min bekantskapskrets spontangrillas en hel del, enl. devisen att alla tar med sin egen mat till en gemensam grillplats, och då hinns det inte med så mycket förberedelser.
Då är t o m potatis på burk bra att ha, bara att trä upp på spett och värma på grillen samtidigt som laxen blir klar.
Sen är det inget jag skulle värma i kastrull och äta hemma under normala omständigheter :-)

/Pfaffan
pialotta
CITAT (Jill-Ulrika @ 28-07-2005, 19:05)
Annars är jag såld på  fina gamla svetslådor i trä. Köpte en svetslåda för 30 spänn häromdan blink.gif


Nu tar jag upp en äldre tråd här; Vad är en svetslåda?
Jill-Ulrika
CITAT (pialotta @ 11-08-2005, 23:19)
CITAT (Jill-Ulrika @ 28-07-2005, 19:05)
Annars är jag såld på  fina gamla svetslådor i trä. Köpte en svetslåda för 30 spänn häromdan blink.gif


Nu tar jag upp en äldre tråd här; Vad är en svetslåda?

En fin gammal trälåda med "käcka" handtag 15 cm djup och 40 cm bred med tryck på där det står svets-någonting(?) på. Gissar att det varit svetstråd eller något annat i, som har att göra med svetsning rolleyes.gif Numera växer det brytbönor, balsamin och någonstans där nere även en Prins Gustafs Öga men som tyvärr inte vill ta sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon