Pernilla & Lars
Hej alla glada odla kompisar!

Behöver lite hjälp och hoppas att någon/några av er har just den kunskap som jag behöver.

Vill plantera 1-2 klätterrosor i krukor som ska stå med några meters mellanrum och mellan krukorna ska en stor rosbåge stå som rosorna kan klättra i.

För det första, är det möjligt att ha rosor av den här sorten i kruka?
Hur storaI diameter samt hur djupa måste krukorna vara för att rosorna ska må bra?

Vilka sorter kan ni rekomendera för en som bor i Uppsala, rosorna ska stå på baksidan av vår tomt med en berghäll som bakgrund, relativt blåsfritt och ganska mycket sol samt värme från berget.

Vill gärna att rosorna ska vara doftande också.
Många frågor blev det, men som sagt, jag förlitar mig på er kunskap.

Tack snälla // wub.gif Pernilla
Fenja
Det brukar fungera bra med klängros i kruka, krukan bör vara MINST 50 cm djup och ju större jordvolym desto bättre kan rosen övervintra. Nu vet jag inte vilken växtzon ni bor i men eventuellt kan det kanske behövas vintertäckning av krukorna. Man kan lägga en massa torra löv runt om och över krukan och sedan täcka med en gammal matta eller så. Möjligen kan krukan behöva stå på frigolit också. Sörj för god dränering i krukbotten.

Några doftande klängrosor är: Coral Dawn, Ilse Krohn Superior, Jazz, Santana och Sympathie. Men kolla att de är härdiga i er zon, gärna någon zon högre också när de ska odlas i kruka.

Mvh
Fenja
Pernilla & Lars
Hejsan Fenja!

Tack för svaret! Du verkar vara en som har koll på det mesta vad det gäller blomster så jag provar med en ny fråga.

Vi har nu bestämt att ha klätterrosor i kruka. Men nu undrar jag, är det hugget som stucket om krukan är gjord i trä eller keramik !?!?!
Funderar nämligen på om vi ska plantera rosorna i stora ekfat.

Tack & Kram // wub.gif
Fenja
Tack för berömmet, det är dock en väldig massa jag inte har en aning om!! tongue.gif Den riktiga rosexperten här är nog annars Kerstin z 5-6, kolla i hennes album och få lite idéer innan ni köper rosorna.
Jag skulle satsa på ekfaten i så fall, keramik fryser sönder emellanåt hur noggrannt man än dränerar. Glöm inte att borra flera rejäla hål i botten så att allt vatten kan rinna igenom annars kan rotklumpen frysa och det överlever inte rosen.
Lycka till!
Fenja
Pernilla & Lars
Ja, då är det bestämt, ekfat blir det.
Jag ska också gå in och titta på Kerstins album som du föreslog.
Kommer dock inte att köpa rosorna förrän i vår då rosorna har en chans att rota sig innan kylan och frosten kommer.

Tack snälla för hjälpen, vi höres wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon