Full version: blomman
yla
den är uppstammad precis som en fuchsia o klippt som en boll,,hehe gröna blad,,,,,,,ja så de svarta björnbörsliknande bären bilden på blomman är min bild ,,,gula från början o sen lite rödaktiga växer ut som småtrumpeter i en ring

nu finns det en bild på blomman på den här adressen min hemsida
jag har verkligen fått göra om o om för att de skulle bli rätt men nu så
hoppas jag wub.gif
Gunvor Nilsson
Jag har aldrig sett den förut. Hur hade du fått tag på den?
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag att den ser ut att tillhöra Lantana-släktet brukar kallas eldkrona på svenska det finns flera arter och namnsorter inom detta släkte.
Berith
Hittade en som nästan liknar din!

yla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-11-2002, 11:14)
Själv tycker jag att den ser ut att tillhöra Lantana-släktet brukar kallas eldkrona på svenska det finns flera arter och namnsorter inom detta släkte.

fler än du har gissat på lantana ,kul jag ska söka lite på det namnet på nätet så kanske jag kan få veta hur man sköter den också,,härligt me så mycken vetskap samlad,,,men många va de som inte kunde ,blommorna börjar nu skifta i lite röd orange ,,spännande,när jag fick den tappade den alla blad o sen satte den igång o göra nya plus blommorna samtidigt som det sitter bär på den.jag hoppas att jag inte ska ta död ppå den
tack alla för hjälpen biggrin.gif
Ann
Både blomman och fönstret gav mersmak. Härliga bilder. rolleyes.gif Ann
yla
tänkte bara berätta att min eldkrona (lantana camara) har klarat vintern i mitt vardagsrum o nu blommar igen så den har jag skött bara genom att ge den en liten skvätt vatten då o då o så har den fått stå i fönstret precis som vanliga krukväxter men nu ska den snart få komma ut i det fria ett tag igen
de e så kul när man lyckas
yla
tänkte bara visa den ,, den lever forfarande
o jag har tagit sticklingar o jag har sått frön från den o de går jättebra
blommorna e så kul för ibland så e dom gula o ibland rödgula ibland som ringar o ibland som bollar
o lättskött verkar den vara också
den gillar att stå ute på sommarn men de får inte vara för kallt
de va de iår för den det är därför dene så smal iår,den frös ,, men den kom igen fint
tulle
Jag har 4 st Lantana i olika färger. Här får du en bild av en av dem. Den är ca 10 år gammal. Står ute på sommaren och i 10° på vintern.
Hälsn
tulle
|http://www.odla.nu/album/data/tulle/102_p15706.jpg|
yla
den va jättefin din lantana o me påfågelöga i också rolleyes.gif
nästa år ska min vara lite tjockare
då ska jag inte ställa ut den för tidigt rolleyes.gif
kristerh
lantana är ....sygg växer överallt i spanien, finns i nästan varje plantering, det som är kul med den är att den luktar så gott om bladen, lite kryddigt, påminner lite om någon slags brödkrydda.. dessutom att den blommar i olika färger. En av mina favoriter.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon