Full version: Ta bort björkstubbe
elwalin
Hur gör man för att bli av med en björkstubbe?? Har försökt få tag i någon som skulle fräsa bort den, men han lyser med sin frånvaro. Han som tog ner trädet föreslog något man borrade in i stubben så att den förmultnar. Vad är det och var får man tag i det??
wolkenkrabber
det tar ett bra tag innen den ruttnar ändån, fräsa är det bästa, ananrs kan du ju låta stubben vara kvar och ställa en urna med ettåriga blommor på den!eller ta en såg och yxa och pilla bort den bit för bit
Cilla
Det finns en missuppfattning om att växtgiftsmedel skulle behövas för förmultning av stubbar. Nedbrytning av stubbar och rotsystem sker automatiskt när ett träd tas ned och man inte låter stubb- eller rotskott göra så att rot och del av stubbe överlever.

Björk skickar stubbskott, men inte särskilt omfattande. Det brukar bli några spret per år som man får ta bort under några somrar. Björk förmultnar också mycket snabbt jämfört med andra trädarter. Skär ned stubben till marknivå, klipp av eventuella skott som kommer. Lägg jord eller grässvål eller en lövhög över och låt maskar, svampar och mikroorganismer göra jobbet med nedbrytningen.
pinhead
vet inte om jag är ute och cyklar men hört ryktas om saltpetersyra . borra ett hål i stubben , häll i saltpetersyra och plugga igen med en kvist . men om det funkar har jag ingen aning om
KURT
CITAT (pinhead @ 07-04-2007, 18:40) *
vet inte om jag är ute och cyklar men hört ryktas om saltpetersyra . borra ett hål i stubben , häll i saltpetersyra och plugga igen med en kvist . men om det funkar har jag ingen aning om



Det kan möjligtvis bli så varmt att den tar eld. Men syra fräter inte på trä!
Hannele
CITAT (elwalin @ 16-08-2005, 18:35) *
Hur gör man för att bli av med en björkstubbe??

Man behöver väl inte ta bort? Finns massa roligt man kan göra.

[attachment=1271:644stubbe.jpg]
Anders zon 1
Om man häller i salpetersyra tar man antagligen död på en massa mikroorganismer och svampar som annars skulle bryta ner stubben. Tror knappast att det är att rekommendera. Möjligen kan man borra ett antal hål i stubben för att få den mindre kompakt och på så sätt skynda på nedbrytningen. Kanske kan det fungera att lägga i kvävegödsel i hålen (t ex kogödsel eller hönsgödsel). Kväve behövs för nedbrytningen och kan vara en bristvara, särskilt mitt på sommaren när det mesta tagits upp av växter.

Ett problem som ibland kan uppstå om man låter stubbar vara kvar är att honungsskivling angriper stubben och i värsta fall sprider sig till omkringliggande buskar och träd via stubbens rötter och tar död på dessa (har själv erfarenhet av detta).
MB1965
alternativet till fräs heter yxa, korp, och spett. pust.
Huggorm
Jag brukar såga några ordentliga skåror i stubbarna med motorsågen, gärna så det blir som hålrum där vatten kan stå kvar. Då går förmultningen fort.
RibesRubusVitis
Jag fick bort en stubbe med envisa rotskott genom att trä ett oljefat utan lock och botten över, och sedan använda detta som ”kamin” för att elda upp vissna grenar och kvistar.
mamamaggan
Brukar också elda bort stubbarna. Tycker alltid det finns ris o d och då passar vi på att elda upp det på stubbarna.

När vi vill att det ska gå fortare så gör vi ett eldningsprojekt av det . Eldar ris o d , lägger på grövre material efter hand för att slutligen " täcka in " elden med riktigt grov ved eller liknande . Det blir mer som i princip en kolmila av det hela då och stubbarna förkolnar och går slutligen helt " upp i rök". Tänk bara på att inte förpesta tillvaron för dina grannar.
Gossen Ruda
Beträffande salpetersyra så reducerar den kolföreningarna till fritt kol som sen skall gå att tända eld på så stubben försvinner. Jag har testat men det fungerade inte för mig. Kanske använde jag för lite syra? Annars så håller jag på metoden att såga den jäms med marken eller en bit under och sen täcka över, metod två är att gräva bort den.
Henrik i Limhamn
Har också ett helt gäng björkstubbar precis där vi skall lägga en carport i sommar... jag antar att man då inte behöva ta bort själva stubbarna untan bara få ner dem under "grusnivå"?

rummel
Ta fram motorsågen och såga en skulptur yes.gif
KURT
CITAT (Henrik i Limhamn @ 10-04-2007, 13:43) *
Har också ett helt gäng björkstubbar precis där vi skall lägga en carport i sommar... jag antar att man då inte behöva ta bort själva stubbarna untan bara få ner dem under "grusnivå"?


Om konstruktionen är "öppen" så är det OK. Men annars finns det ökad risk för mögel om det finns organiskt material kvar i marken. Det kan också sjunka endel efter hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon