Full version: Galet ful tok
Whiskuchi
Har en liten undran angående ölandstokar. I början på sommaren blev vi med hus och trädgård, i trädgården står den risigaste ölandstok jag sett (vi trodde den var död, men det blev blad och även några blommor på den). Döda kvistar sticker ut här och var på den, kort sagt ser den för bedrövlig ut. Går det att skära ner den så den blir fin igen eller ska den kasseras? Funderar även på att flytta den, har de kraftiga/långa rötter så det blir mycket grävande? Och om jag ändå flyttar den kan jag ju ge den bra jord, vad vill den ha? Vore tacksam för svar, som den ser ut nu går det inte att ha den. blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta går det bra att klippa ner ölandstoken helt (beskärningstid vårvinter) det är bra om man spar några grenar (saftdragare). Du kan även flytta den när marken tinar tidigt på våren om du vill ha den på annat ställe. Ölandstokar brukar inte vara så kinkiga med jorden de brukar kunna växa på ganska magra jordar men det skadar ju inte att ex. slänga på några spadtag kogödsel + kompost runt busken. Ölandstok brukar gilla att växa soligt.
bondkatt
Jag hade samma problem som du med gamla risiga förvuxna buskar. Vi klippte ner en hel häck med ölandstok ca 10 cm från jorden i våras. Nu är de jättefina och gröna och ca 40 cm höga. Våra tokar var 30 år gamla och hade aldrig skurits ner. Fram med sågen bara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon