stina
Hej duktiga odla-vänner!!!

Jag har ett vildäppelträd som måste vuxit upp från en äppekärna. Det är nu ca 3 meter högt. Vackert i formen, men det blommar inte så jättemycket och ger bara några (sura) äpplen.

Nu funderar jag på att låta en klematis klättra i trädet. Har faktiskt aldrig haft någon klematis.... Vad tror ni om den idén??? Ser framför mej någon sort som växer upp med långa rankor varje år. Jag vill inte ha någon jättetät sort, för jag vill gärna att man ska se trädets form. Mer som lianer som slingrar sig upp i trädet om ni förstår.

Någon som har tips på lämplig sort??? Gärna med iögonfallande blommor åtminstone under juli månad. Om inte klematis är lämplig är jag öppen för annat förslag!

Trädet står i zon 3. Hyfsat soligt fram till ca 15.00.

/Stina
stina
Lyfter tråden - inga tips????

sad.gif sad.gif sad.gif
Anki V
Jag skulle gärna hjälpa dig om jag kunde.

Men min erfarenhet av klematis är 4 månader lång och gäller endast Södertälje.

Har du tittat på klematissällskapets hemsida? Det kanske finns något matnyttigt där.

/Anki
Christina i Taxinge~
Kanske en Clematis vitticella (arten) skulle passa dig...? smile.gif

Den får hos mig 4-meters-rankor fulla av blå klockor. Den blå blomman syns på bilden.

De är inte stora, men mååååånga!
Vitticellan kan du klippa ner på våren - nya rankor växer ut & blommar.
Bilden visar förra årets nyplanterade Cl vitticella - i år är den ett blått moln!


mulle
Jag såg ditt inlägg tidigare och har också grubblat på det idag.
Jag har själv klematisen "Summer snow" i ett vildäppelträd men den motsvarar absolut inte dina önskemål eftersom den definitivt inte lämnar trädets form synlig.
Hagley Hybrid kanske? Men det finns massor av alternativ. Verkligen massor.
Om jag var du skulle jag börja med att fundera på färgen och inte bara det utan också nyansen. Efter det skulle jag kolla vilka klematis som finns. Utbudet är, som sagt, stort!
Mulle
mulle
Mera om klematis...
Titta på de estniska Kivistik-klematisarna!
Jag har flera av dem - de är ljuvliga. Kanske du hittar någon bland dem som du gillar!
Mulle
stina
Hej och tack för svaren!!!! Inser att det finns MASSOR och att det därför är svårt att råda....

Summer snow är otroligt häftig tycker jag!!! Vill absolut ha en sådan, men jag tror jag ska hitta något annat ställe för den.

Låg och grunnade igårkväll och har nog kommit fram till att jag vill ha en storblommig klematis i en ljusare blå färg. Har en Balderros och en Hansaros i närheten + ett stort silverax snett framför. Älskar knallröda klematis, men tyvärr tror jag inte det blir helt lyckat ihop med rosorna...

Efter jobbet idag ska jag åka till Ulriksdals handelsträdgård (Solna) och handla rolleyes.gif Imorgon ska vi till landet och då ska den planteras!!

En liten fråga till bara: Om jag bestämmer mej för en storblommig klematis, räcker det med en planta eller borde jag köpa två för att det ska bli något??????

/Stina
mulle
CITAT (stina @ 26-08-2005, 08:09)
En liten fråga till bara: Om jag bestämmer mej för en storblommig klematis, räcker det med en planta eller borde jag köpa två för att det ska bli något??????

Det beror lite på vad du är ute efter - frodigt och många blommor eller en diskretare slingrare.
Mulle
stina
OK - tack!!! Får grunna på frågan - tror jag vill ha diskret slingrare....
kristerh
Köp två eller flera o plantera tillsammans så får du kontinuerlig blomning,
iaf om du köper sådana som "löser av varandra"
krister
stina
Kan man plantera så??? Trodde äntligen jag förstått det där med beskärning av klematis - att tidigblommande inte ska beskäras annat än död ved och att senblommande ska beskäras nästan ända ner... Om man planterar en tidigblommande och en senblommande ihop får man väl problem?

blink.gif blink.gif
mulle
Du behöver ju inte plantera en alpina med utan tidiga senblommande.
Mulle
stina
OK - nu ramlade poletten ner!!!

Tack!

/Stina
stina
CITAT (mulle @ 25-08-2005, 22:43)
Jag har själv klematisen "Summer snow" i ett vildäppelträd men den motsvarar absolut inte dina önskemål eftersom den definitivt inte lämnar trädets form synlig.

Jag blev övertygad på Ulriksdal....

Pratade med en trädgårdsmästare där som absolut rekommenderade Summer snow och INTE en storblommig. Han sa att "den är så tålig så om du tycker att den täcker för mycket är det bara att ta fram stora saxen och klippa - bättre det än att få en klematis som växer för dåligt".

Han sa också att den är så tålig så "det spelar ingen roll vad du planterar i - den tar du inte död på, men om du vill flirta med den, köp rosjord" Det gjorde jag!!!!!!

Så nu är jag ägare till en Summer snow som ska planteras i morgon,

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

/Stina
mulle
Jag säger nog grattis - jag älskar mina snowisar! Jag ska ta bilder av blomsterdjungeln i morgon så får du se vad du har att vänta dig!
Men det här med att ta fram saxen... Det har jag bestämt många gånger att jag ska göra, men... laugh.gif
Nulle
stina
Vad kul att få se bild (väntar ivrigt...)!!!

Håller med om saxen, det blir nog VÄLDIGT svårt för mej åxå...

Förstår att den blir frodig för jag frågade om han tyckte jag skulle sätta fler än en - NEJ absolut INTE!!! blev svaret!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Stina
Christina i Taxinge~
Du kommer iaf inte att kunna se trädet om du har en Summer Snow i det! biggrin.gif

Men det kan nog bli häftigt ändå.... smile.gif
stina
Hmmm. Summer snowen är förhoppningsvis snyggare.... rolleyes.gif
mulle
Här är bilder på sommarens snö. Den har blommat sen juli och har knoppar så att det räcker tills frosten kommer!
Den är omöjlig att fotografera så att den kommer till sin rätt...











Mulle
stina
Jesus amalia!!!! Hur gammal är den???
mulle
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Den på översta bilden har tre år på nacken, den i apeln planterade jag för ganska så exakt ett år sen!
Men jag har misshandlat dem massor - klippt precis hur som helst och när som helst. De bryr sig inte och är därför ganska lätta att forma efter smak och tycke.
Och min smak är ju kontrollerad djungel så den här klematisen är som skapad för mig!
smile.gif
Mulle
stina
Skitfin rent ut sagt!!! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Vet du att jag är glad att jag ändrade mej om planteringsplats när jag kom ner till landet. Stod och tittade på mitt lilla äppelträd en lång stund och insåg att det är väldigt vackert i formen..... Så jag planterade min summer snow intill en gles stor en som står kvar bara av den anledningen att den döljer vår grannes extremt fula och skräpiga uppfart!!!

Tror du det funkar???

/Stina (som oxå gillar kontrollerad djungel)
mulle
Och glöm inte att det kommer något som heter vinter - då kan du njuta av trädets form hur mycket som helst.
Om jag kommer ihåg (Läs: om du påminner mig tongue.gif ) ska jag ta ett kort när apeln är naken igen. Som jämförelse!
Nu när höstrean snart är här tänker jag köpa några till - det är en klättrare som bara sprider glädje!
Mulle
stina
Det var helt enkelt så att jag insåg hur j-a ful enen är wub.gif men jag vill som sagt inte ta bort den för den fula uppfartens skull!!! Såg det här som en lösning...

Tror du det funkar att få den att klättra i den stora enen???
mulle
Det tror jag säkert! Gör en något upphöjd rabatt bara så att klematisen kan etablera sig utan konkurrens från enens rötter.
Den kommer att bli läcker mot de mörkgröna barren!
Mulle
stina
Det ska jag göra! Behöver den skugga vid basen??? Iså fall får jag fixa det för som den är planterad nu är det inget satt på sydsidan av plantan.
mulle
Enligt regelboken heter det ju att klematis vill ha skugga kring fötterna men jag slarvar faktiskt ganska friskt med det och ännu har ingen klematis protesterat.
Om det är riktigt gassigt nästa år kan du väl ställa en kruka eller liknande framför den?
Mulle
stina
Tack för tipset, för all hjälp och fina bilder!!!

/Stina wub.gif wub.gif wub.gif
mulle
Jag har ännu ett tips till dig.
Jag har i sommar en ettårig kockranka i ett av mina gamla äppelträd och det är ganska läckert.
Du kan ju sätta en ettåring vid din apel så får du se hur den är med en slingrare som kompis. Då behöver du inte heller ångra ett felaktigt växtval.
Det finns ju mycket att välja mellan som t.ex. svartöga, rosenböna, fjärilskrasse...
Mulle
stina
Det ska jag göra!!!! smile.gif Tacki-tacki!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon