Blixtfyren
Hej!
Är helt novis och skall börja planera min trädgård. Tänkte börja med avgränsa trädgården mot en liten väg. Tomten är ca 35 m lång och jag skulle vilja ha hjälp med växter som kan utgöra en "friväxande häck". Har även tänkt att det skall vara en grind ungefär mitt på. Vore ypperligt tacksam om någon kunde beskriva hur ni gjort. Börja gärna och beskriv ifrån ena änden till andra (om någon orkar). Tycker det verkar så tråkigt med en "rak grön häck"

Vet inte hur jag skall börja själv!!!

Bor i Göteborg nära havet ca 300m. Tomten är dock ganska skyddad ifrån blåst.

blink.gif
Eivor E på Väddö
Hej Blixtfyren!
Jag har liknande förhållanden på ostkusten, dvs nära hav, vindskyddat, lång gräns mot väg (60 m). Så här har jag gjort - björk i hörnan - ned-klippta under elledning - där ska flammentanz få slingra sig. En jätte-nyponbuske med scilla under + vita syrener på andra sidan. Ett tiotal tuja, 3 granar som ska klippas efter hand, ett naturligt buskage med gran hassel ek. tiotal bondsyrener, mer gran och som avslutning ca 20 hagtorn som ännu bara är små, små plantor. Som du ser ganska stor variation, men 60 m av samma sort verkade inte så roligt. Och så hoppas jag att hagtornen ska bli avskräckande för rådjuren som brukar ta den vägen. Lycka till med din gräns och planteringarna. Eivor
Anders zon III
CITAT (Blixtfyren @ 12-04-2003, 00:51)
Tomten är ca 35 m lång och jag skulle vilja ha hjälp med växter som kan utgöra en "friväxande häck". Har även tänkt att det skall vara en grind ungefär mitt på.

Många gånger kan man få tips från omgivningarna. Är det naturmark nära - eller tomter? Hur ser den naturliga vegetationen ut?

Har gjort några friväxande häckar i gles tomtmiljö som anknyter till landskapet. Hassel, hagtorn och vildrosor som fanns naturligt i omgivningen fick ge typen av buskage. Genom att plantera samma arter men också sällskap av utländska vildrosor hart man fått större variation och längre blomningstid. De har lite olika växtsätt och ger på så sätt både variation och enhet...
Hannele
Det är vackert att blanda olika friväxande blommande buskar;
då kan det blomma hela tiden!

Annars är tålig vresros en av mina favoriter:
En fristående doftande, vind-, skugg- och torktålig häck av
Rosa rugosa, vresros - finns i olika färger, enkelt och dubbelt...

Rosa rugosa 'Alba' vit enkel
Rosa rugosa 'Schneezwerg' vit dubbel
Rosa Rugosa "Hansa" röd dubbel

Fler Rugosahybrider: Hunter, Roserai de l´Hay, Blanc Double de Coubert, Agnes,
Red-, Pink- och White Grootendorst, Thérèse Bugnet, Jens Munk, Martin Frobisher...
Kattmatte
Satsta på den röda kornellen kanske? Då blir det i alla fall en röd/grön häck. smile.gif
Blixtfyren
Hej! Tack för svaren..

Det här med rosor är inte det svårt? Blir det inte mycket att underhålla?
Tycker annar att detta vore mycket vackert men är som sagt lite rädd för arbetet?
Ingrid på Västkusten
Rugosor är så gott som helt underhållsfria så det är lugnt. Bara Du itne har rådjur.

Kornell tycker jag var ett utmärkt val - kanske en variegerad sådan :-) här kan man hitta på mkt kul ;-)

kanske en schersmin för väldoft? Syren är aldrig helt fel helelr,

Hälsar ingrid
Hannele
På vresrosor, Rosa rugosa, räcker om man ca varrt 5:e år ta bort några av de äldsta grenarna.
Dom doftar ljuvligt! wub.gif
Anders zon III
CITAT (Blixtfyren @ 12-04-2003, 11:31)
Det här med rosor är inte det svårt? Blir det inte mycket att underhålla?
Tycker annar att detta vore mycket vackert men är som sagt lite rädd för arbetet?

Det är stor skillnad på rosor och rosor. Vresrosorna och deras hybrider är ju redan nämnda.
De andra vildrosorna jag tänkte på är väldigt tåliga de med. Inte mer skötsel än vilka buskar som helst.
Rosa hugonis, R. x cantabrigiensis, R. rubiginosa, R. beggeriana och många, många fler.
Du kan få blomning hela säsongen med olika vildarter.
Hannele
Finlands Vita ros till exempel, lättskött.
Polstjärnan. Lättskötta rosor.
Cilla
Här är rosor som blir stora buskar och inte kräver mycket skötsel.

Finlands vita ros, även kallad Fylld pimpinellros (Rosa pimpinellifolia). 2,5 x 2,5 meter stor buskros med kaskader av dubbla, starkt doftande gräddvita blommor. Eldfärgade och röda höstlöv. Som solitär eller häck. Denna har jag själv och den är helt underbar!

Abbotswood. 2,5 x 2 meter buskros översållad av rosa starkdoftande blommor och på hösten röda nypon. Växer även i norrlägen.

Single Cherry. 2 x 1,8 meter stor buskros med doftande enkla karminröda blommor med silvriga undersidor på blombladen. Svarta nypon. Bildar täta häckar och buskage. Skuggtålig.

Rosa X Cantabrigiensis. 3x2 meter buskros med ormbunksliknande, matta blad och gula svagdoftande enkelblommande stora blommor. Tidigblommande. Små runda orangeröda nypon. Lämpar sig som solitär liksom till häck.

Sacramentoros (Rosa Stellata Var. Mirifica). Buskros 1,5 x 1,5 meter buskros med grågröna blad. Enkla mångfärgade blommor i rosa till lilarosa med tydliga gula ståndare. Blommar rikligt från mitten av juni till augusti. Odlas i torra lägen, stenig eller grusig jord i sol.

Storblommig Igelkottsros (Rosa X Micrugosa). 2,2 x 1,8 meter buskros. 10 cm stora enkla, rosa svagdoftande blommor. Orangeröda nypon och orange blad på hösten. Skuggtålig.

Dart’s defender (Rosa Nitida). 1,5 x 1,5 meter buskros med doftande stora blommor i rosa, med inslag av violett. Talrika glänsande röda nypon och rödgula höstlöv. Skuggtålig.

George Will. 2x1,5 meter buskros med rosa dubbla starkdoftande blommor från midsommar till oktober. Höstfärger på de annars glänsande bladen, talrika nypon. Skuggtålig.

Syvdal (Rosa Davidii). 3x2,5 meter buskros, gles med eleganta bågformade grenar. Stora blommor i rosa, röda nypon som hänger som uppochnedvända päron. Skuggtålig.

Nyponros (Rosa Dumalis). 2,5x2 meter buskros med bågformade grenar. Blågröna blad, riklig svagdoftande mörkt rosa blom med enkla blommor en månad under högsommaren. Skuggtålig.
Blixtfyren
Tack för alla svar! Överväldigad! Med dessa svar har ni fått en ny nyfiken blomstervän.
Tack ännu en gång!
ester
Jag ska anlägga "fuskhäck"! Har satt upp en syrénhäck, men den växer inte tillräckligt fort och hundarna kan ändå ta sig ut.
Jag ska sätta upp fårstängsel och låta humle, kaprifol och klematis täcka nätet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon